DEBATA

DEBATA

Debata

Debata

Wyjątkowa historia filmu „Mir kumen on”, pamięć o nim i jego archiwalne losy będą tematami spotkania, które odbędzie się po premierze filmu. Pokazywany w różnych krajach film posiadał bowiem kilka wersji przygotowywanych z myślą o lokalnej publiczności. Te poszczególne warianty były niekompletne i wtórnie przemontowane, ponadto posiadały nakładające się na siebie napisy wersji językowych. Zadanie odtworzenia tej jednej, możliwie bliskiej oryginałowi wersji było prawdziwym wyzwaniem. Rekonstrukcję filmu w zakresie odtworzenia oryginalnego montażu z zachowanych kopii oraz restaurację obrazu przeprowadzono we Francji, w studiu Lobster Films, dźwięk zaś poddano restauracji we francuskim L. E. Diapason. Prace zakończono w 2016 roku.

W debacie wezmą udział partnerzy projektu restauratorskiego – Serge Bromberg (Lobster Films), Martin Koerber (Deutsche Kinemathek), Elżbieta Wysocka (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny) oraz Anna Szczepańska (Paris 1 Panthéon Sorbonne).

Gośćmi specjalnymi premiery „Mir kumen on” będą członkowie rodziny Aleksandra Forda: Konstancja Ford – córka A. Forda, Roman Ford – syn A. Forda, Johannes Ford Holmberg – wnuk A. Forda, najstarszy syn Romana Forda oraz przedstawicielka właściciela praw i inicjatorka projektu Lea Minczeles z francuskiego Medem Center  w towarzystwie dwóch wnuczek: Cécile Braun i Camille Minczeles.

Prelegenci

Poszukiwacz zaginionych filmów, konserwator i restaurator. Założyciel istniejącej w Paryżu od 1985 roku firmy LOBSTER FILMS

Prowadził programy telewizyjne, akompaniował niemym filmom, przez 15 lat był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy. Reżyser nagradzanego filmu L’enfer d’Henri-Georges Clouzot (Inferno – niedokończone piekło, 2009), restaurator wielu filmów, m.in. Podróży na Księżyc Georgesa Mélièsa czy krótkometrażówek Charliego Chaplina i Bustera Keatona. Członek zarządu Filmoteki Francuskiej (Cinemathèque Française) i przewodniczący L'Établissement de communication et de production audiovisuelle de la Défense (ECPAD). Za sprawą swojej przyjaciółki i sąsiadki Léi Minczeles zainicjował i nadzorował – we współpracy z archiwami w Warszawie, Berlinie i Nowym Jorku – restaurację cyfrową Mir kumen on

Profesor na Wydziale Restauracji Dziedzictwa Audiowizualnego i Fotograficznego Hochschule für Technik und Wirtschaft Berlin (HTW Berlin) i szef (od 2007 roku) Archiwum Filmowego w Deutsche Kinemathek – Muzeum Filmu i Telewizji.

Studiował media, historię sztuki i muzykologię na Wolnym Uniwersytecie Berlińskim (Freie Universität Berlin). Od roku 1986 pracował jako wolny strzelec dla Deutsche Kinemathek, Nederlands Filmmuseum i innych archiwów filmowych, a następnie związał się na stałe z Deutsche Kinemathek (1999-2003).

Od 1988 roku brał udział w licznych projektach restauracji niemieckiej klasyki filmowej, m.in. filmów Fritza Langa: M – Morderca, Testament doktora Mabuse i Metropolis. W latach 1995-2003 był organizatorem retrospektyw na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie.

Jest kierownikiem Zespołu Restauracji Taśmy Filmowej i Repozytorium Cyfrowego w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym. Prowadziła wiele projektów z zakresu archiwistyki cyfrowej oraz digitalizacji i rekonstrukcji filmów. Z wykształcenia konserwator dzieł sztuki, jej praca magisterska (2006) dotyczyła ochrony i restauracji sztuki wideo. Po związaniu ścieżki zawodowej z Filmoteką Narodową, w Katedrze Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie obroniła doktorat w dziedzinie teorii i praktyki konserwatorskiej wobec filmu, wideo, performance i net artu. Autorka tekstów o tej tematyce.  Laureatka konkursu Narodowego Centrum Kultury na najlepszą pracę doktorską z dziedziny nauk o kulturze wydanej nakładem NCK w 2013 pt. „Wirtualne ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dzieł audiowizualnych”.

Wykładowczyni historii kina na Wydziale Historii Sztuki Uniwersytetu Paris 1 Panthéon Sorbonne. Interesuje się przede wszystkim polskim kinem fabularnym i dokumentalnym. Uczestniczyła we francuskim programie naukowym CINESOV na temat operatorów wojennych na wschodnim froncie II wojny światowej. Wyreżyserowała film dokumentalny Nous filmons le peuple!  (My filmujemy naród!, 2012) – koprodukcję francusko-polską o polskiej kinematografii w czasach PRL-u. Jest współautorką książki A qui appartiennent les images? (MSH, 2017) o tożsamości i własności zdjęć archiwalnych.

Kiedy i gdzie

31 sierpnia 2017, godz. 19.00

Kino Iluzjon 

ul. Narbutta 50a

02-541 Warszawa