Mieczysław Jahoda. Operator/Pionier/Artysta

W specjalnej sekcji Mistrzowie, którzy odeszli” na festiwalu Camerimage 2013 przypomniana została postać i twórczość Mieczysława Jahody – jednego z najznakomitszych polskich operatorów filmowych.

Mieczysława Jahodę uznawano za operatora wymagającego i trudnego we współpracy. Jeden z reżyserów nazwał go kiedyś nawet demonem. Jednocześnie już od momentu debiutu jego wrażliwość i umiejętność kreacji obrazu filmowego usytuowała go wśród najbardziej utalentowanych operatorów filmowych. Był autorem zdjęć do filmów Wojciecha Hasa ("Pętla", "Pożegnania", Rękopis znaleziony w Saragossie", "Szyfry"), Stanisława Lenartowicza ("Zimowych zmierzch", "Spotkania") czy Tadeusza Konwickiego ("Jak daleko stąd, jak blisko"). I choć w pamięci wielu tysięcy widzów zapisał się jako autor zdjęć do megaprzeboju Aleksandra Forda "Krzyżacy", o nim samym i o metodach jego pracy wiadomo niedużo.

Z tej okazji Filmoteka Narodowa przygotowała specjalną wystawę wirtualną, która prezentowana jest w  ramach telewizji festiwalowej. Wystawa zatytułowana "Mieczysław Jahoda. Operator/pionier/artysta" składa się z materiałów ikonograficznych Filmoteki Narodowej prezentowanych w cyfrowych kolekcjach na stronach: Fototeka www.fototeka.fn.org.pl oraz Gapla: galeria plakatu filmowego www.galpla.fn.org.pl.

Zaprezentowane zostały fotosy filmowe, nieznane wcześniej zdjęcia przedstawiające Jahodę przy pracy, a także plakaty do filmów, przy których pracował. Wystawa przedstawia dorobek operatora z kilku perspektyw: od najbardziej emblematycznych kadrów z jego filmów, poprzez zdjęcia z planów filmowych, po wspomnienia jego współpracowników i archiwalne wypowiedzi jego samego.