REPOZYTORIUM CYFROWE

REPOZYTORIUM CYFROWE

Repozytorium Cyfrowe - digitalizacja materiałów filmowych

Digitalizacja

W zbiorach Filmoteki Narodowej znajduje się ponad 100 000 filmów. Pomimo starannego przechowywania negatywów wieloletnia eksploatacja, destrukcyjny upływ czasu czy podatna na rozkład struktura chemiczna filmów barwnych negatywnie wpływają na jakość techniczną dzieła zapisanego na taśmie filmowej. Repozytorium Cyfrowe powstało, aby cyfrowo zabezpieczać, archiwizować i upowszechniać polskie dziedzictwo kinematograficzne. Głównymi kryteriami przy wyborze tytułów przeznaczonych do digitalizacji są wiek i stopień zniszczenia negatywów. Dzięki digitalizacji i rekonstrukcji cyfrowej materiałów filmowych w wysokich parametrach (2K/4K) Filmoteka ogranicza korzystanie z analogowych materiałów archiwalnych i dysponuje kopiami cyfrowymi doskonałej jakości.

www.repozytorium.fn.org.pl

Po przejściu przez proces digitalizacji materiały filmowe są szczegółowo opisywane według najnowocześniejszego europejskiego modelu metadanych. Na potrzeby nowo tworzonych baz danych Europejski Komitet Standaryzujący wydał normy określające ich zapis w archiwach filmowych. Obok British Film Institute (Brytyjski Instytut Filmowy) Filmoteka Narodowa jako druga w Europie wdrożyła elementy i struktury z normy EN 15907. Opisy filmów zawierają m.in. opis treści, komentarze twórców i ekspertów, głosy prasy czy ciekawostki, a kroniki filmowe – opis sekwencji z timecodem i spisany tekst lektorski. Tak opisane materiały udostępniane są na stronie serwisu internetowego Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej. Serwis został uruchomiony 21 marca 2012 roku. Obecnie na stronie www.repozytorium.fn.org.pl znajduje się ponad 4 700 materiałów filmowych.


Projekty digitalizacyjne Repozytorium Cyfrowego

Powojenne filmy fabularne

W ramach dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2010 roku zdigitalizowano 16 filmów fabularnych: „Potop” cz. 1 i 2 (reż. Jerzy Hoffman, 1974), „Pan Wołodyjowski” (reż. Jerzy Hoffman, 1969), „Wraki” (reż. Ewa i Czesław Petelscy, 1956), „Lotna” (reż. Andrzej Wajda, 1959), „Błękitny krzyż” (reż. Andrzej Munk, 1955), „Baza ludzi umarłych” (reż. Czesław Petelski, 1958), „Zemsta” (reż. Antoni Bohdziewicz, Bohdan Korzeniewski, 1956), „Lokis. Rękopis profesora Wittembacha” (reż. Janusz Majewski, 1970), „Skarb” (reż. Leonard Buczkowski, 1948), „Złoto” (reż. Wojciech Jerzy Has, 1961), „Prawo i pięść” (reż.Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, 1964), „Gangsterzy i filantropi” (reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, 1962), „Lunatycy” (reż. Bohdan Poręba, 1959), „Trzy kroki po ziemi” (reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, 1965), „Agent nr 1” (reż. Zbigniew Kuźmiński, 1971). Zrekonstruowano cyfrowo pięć spośród nich („Baza ludzi umarłych”, „Gangsterzy i filantropi”, „Prawo i pięść”, „Lunatycy”, „Trzy kroki po ziemi”).

 

Lotna

W ramach dotacji Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w latach 2010–2011 zrekonstruowano cyfrowo „Lotną” (1959) Andrzeja Wajdy. Prace odbywały się pod nadzorem reżysera.

 

Filmy animowane Studia Filmów Animowanych w Krakowie 

W ramach Wieloletniego Programu Rządowego Kultura+ w latach 2011–2012 zdigitalizowano i poddano rekonstrukcji cyfrowej 39 filmów animowanych wyprodukowanych przez Studio Filmów Animowanych w Krakowie. Projektem objęto filmy Juliana Józefa Antonisza, Jerzego Kuci, Krzysztofa Kiwerskiego, Ryszarda Antoniszczaka i Aleksandra Sroczyńskiego.

 

Przedwojenne filmy dokumentalne

W ramach Wieloletniego Programu Rządowego Kultura+ w latach 2012–2013 zdigitalizowano 175 filmów dokumentalnych z okresu przedwojennego, w tym kroniki Polskiej Agencji Telegraficznej i Wytwórni Doświadczalnej, reportaże, filmy oświatowe, promocyjne, etnograficzne i inne zachowane filmy dokumentalne.

 

Potop

W ramach dotacji Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w latach 2012–2014 zrekonstruowano cyfrowo „Potop” cz. 1 i 2 (1974) oraz przygotowano jego nową wersję montażową „Potop Redivivus” (montaż: Marcin Kot Bastkowski, 2014). Prace odbywały się pod nadzorem reżysera Jerzego Hoffmana i operatora Jerzego Wójcika. Projekt został nominowany do 8. edycji Nagród PISF w kategorii Rekonstrukcja cyfrowa dzieł polskiej kinematografii. Premierowy pokaz „Potop Redivivus” otworzył 39. Festiwal Filmowy w Gdyni. Film został wprowadzony do kin oraz wydany na DVD i Blu-ray.  

 

Pan Wołodyjowski

W latach 2013–2014 Repozytorium nadzorowało prace nad rekonstrukcją cyfrową filmu „Pan Wołodyjowski” (1969) Jerzego Hoffmana, którą wykonano w Telewizji Polskiej.

 

Materiały dźwiękowe i zwiastuny filmowe

W ramach Wieloletniego Programu Rządowego Kultura+ w latach 2013–2014 zabezpieczono kolekcję magnetycznych materiałów dźwiękowych do polskich filmów fabularnych z lat 1950–1970. Zdigitalizowano źródłowe materiały magnetyczne typu RR, ER i MR w liczbie ponad 300 tytułów. Digitalizacja objęła najbardziej zagrożone zniszczeniem materiały dźwiękowe oraz dodatkowo zwiastuny filmowe.

 

Filmy animowane Studia Małych Form Filmowych Se-Ma-For w Łodzi

W ramach Wieloletniego Programu Rządowego Kultura+ w latach 2013–2015 zdigitalizowano w pierwszej części 30 filmów krótkometrażowych z kolekcji Studia Małych Form Filmowych Se-Ma-For. Spośród nich 24 filmy poddano rekonstrukcji cyfrowej i korekcji barwnej w wysokich parametrach. Pierwsza część projektu objęła filmy Zbigniewa Rybczyńskiego, Piotra Dumały, Hieronima Neumanna, Andrzeja Kondratiuka, Romana Polańskiego, Wojciecha Marczewskiego, Filipa Bajona, Krzysztofa Krauzego, Stanisława Lenartowicza, Jerzego Antczaka, Ryszarda Rydzewskiego. W drugiej części projektu zdigitalizowano 42 filmy i poddano rekonstrukcji cyfrowej 26 spośród nich. Druga część projektu objęła filmy animowane dla dzieci autorstwa m.in. Jadwigi Kędzierawskiej, Zenona Wasilewskiego, Tadeusza Wilkosza, Jerzego Kotowskiego czy Edwarda Sturlisa.

 logo Repozytorium