RODZAJE ZBIORÓW

RODZAJE ZBIORÓW

Plakaty

Zbiór obejmuje:

  • ponad 45 000 obiektów – od afiszy z końca XIX wieku anonsujących pokazy kinematografu na ziemiach polskich po komercyjne plakaty z ostatnich lat.

W skład kolekcji wchodzą:

  • plakaty do polskich i zagranicznych filmów
  • zagraniczne plakaty do polskich produkcji
  • afisze
  • wywieszki kinowe
  • materiały, które powstały na potrzeby festiwali, przeglądów i różnych imprez filmowych.

Cenną część kolekcji tworzą plakaty i afisze do filmów z okresu międzywojnia.

Większość plakatów znajdujących się w zbiorach FINA projektowali wybitni graficy, m.in.: Henryk Tomaszewski, Eryk Lipiński, Wojciech Fangor, Jan Młodożeniec, Roman Cieślewicz, Jan Lenica, Andrzej Czeczot, Jakub Erol, Jerzy Duda-Gracz, Stasys Eidrigevičius, Andrzej Pągowski.

 

Digitalizacja

Od 2008 roku w FINA prowadzona jest digitalizacja plakatów i afiszy. Zeskanowane plakaty gromadzone są w archiwum cyfrowym, a także opisywane oraz przygotowywane do publikacji internetowej. W 2012 roku powstała strona GAPLA, czyli wirtualna galeria plakatu filmowego, na której prezentowane są zdigitalizowane plakaty wraz z opracowaniem.

www.gapla.fn.org.pl

  • Plakat Romana Cieślewicza do filmu „Zezowate szczęście" (1959), reż. Andrzej Munk

  • Afisz filmowy z 1896 roku zapowiadający pokaz kinematografu braci Lumière

  • Plakat Henryka Tomaszewskiego do filmu „Niepotrzebni mogą odejść" (1947), reż. Carol Reed

  • Plakat Stanisława Zamecznika do filmu „Człowiek na torze" (1956), reż. Andrzej Munk

  • Plakat Wiktora Górki do filmu „Zmierzch bogów" (1969), reż. Luchino Visconti

  • Plakat Jana Lenicy do filmu „Sprawa Gorgonowej" (1977), reż. Janusz Majewski