Przejdź do treści
Strona główna Filmoteki Narodowej
A K T U A L N O Ś C I

A K T U A L N O Ś C I

2022-01-13

Wieczór z polskim Hollywood | Retroteka #5

Podczas koncertu 15 stycznia o godz. 19:00 w warszawskim kinie Iluzjon usłyszymy jazzowe tematy inspirowane twórczością trzech genialnych melodystów i kompozytorów polskiej i amerykańskiej muzyki filmowej XX wieku – Bronisława Kapera, Victora Younga i Henryka Warsa. Po koncercie zapraszamy na pokaz „polsko-hollywoodzkiego” filmu Malowana zasłona w reżyserii Ryszarda Bolesławskiego, w którym główne rolą zagrali Greta Garbo i Herbert Marshall.

Malowany welon

W roku 1925 William Somerset Maugham napisał powieść Malowany welon, którą na duży ekran przeniósł polski reżyser Ryszard Bolesławski. Fabułę filmu stanowi historia młodej jedynaczki Kitty, która chcąc wyrwać się spod skrzydeł nadopiekuńczych rodziców poślubia Waltera Fane, nudnego biologa. Szybko zatem wdaje się w romans. Walter dowiadując się o zdradzie żony stawia jej ultimatum: rozwód i skandal lub wyjazd do Chin. Kate decyduje się na podróż. Młody bakteriolog odnajduje w Chinach swoje powołanie –pomaga przy leczeniu epidemii cholery. Kitty natomiast, pozbawiona londyńskich atrakcji, zaczyna zauważać Waltera i doceniać go jako lekarza i męża. Rodzi się między nimi gorące uczucie. Opada „malowana zasłona”, uczucia stają się czyste i niewymuszone.

Pochwała miłości dojrzałej, świadomej jest wspaniałym przedsięwzięciem, jednak autorowi książki nie starczyło sił, by rzeczywiście rozprawić się z wszechobecnym mitem Romea i Julii. Ryszard Bolesławski, wówczas już doświadczony reżyser w Hollywood, będzie wiedział, jak przezwyciężyć niedociągnięcia i naiwność historii miłosnej. Postawi na aktorów – do roli efemerycznej Katy zatrudnił prawdziwą gwiazdę, jaką była Greta Garbo. Aktorka silna, charyzmatyczna o tubalnym, niskim głosie i zmysłowym wyglądzie. Hollywood nazywało ją „zimnym płomieniem Szwecji”. Tylko w tym ucieleśnieniu postać Kitty mogła nabrać wyrazistych kształtów. Partneruje jej Herbert Marshall, który to po filmie z roku 1932 Złote sidła stał się gorącym nazwiskiem w filmowym świecie. Ten duet na ekranie sprawia, że warto wrócić do melodramatu kolejny raz.

Niewątpliwym kolejnym atutem filmu jest muzyka Herberta Stotharta, 12 krotnie nominowanego do Oscara (statuetkę otrzymał za Czarnoksiężnika z Krainy Oz). 

Po latach z książką Maughama zmierzyli się też Vincente MinnelliRonald Neame w roku 1957. Drugiej adaptacji nadano tytuł Siódmy grzech. Ostatniej adaptacji podjął się John Curran w roku 2006. Film nosił tytuł Malowany welon, a w głównych rolach wystąpili Naomi Watts i Edward Norton.

Artyści

Jan Emil Młynarski – śpiew
Gaba Kulka – śpiew
Kuba Stankiewicz Trio w składzie:
Kuba Stankiewicz – fortepian
Wojciech Pulcyn – kontrabas
Sebastian Frankiewicz – perkusja

Program koncertu

1. Już nie zapomnisz mnie – muz. Henryk Wars, sł. Ludwik Starski
2. On Green Dolphin Street – muz. Bronisław Kaper
3. Panna Marysia telefonistka – muz. Henryk Wars, sł. Emmanuel Schlechter
4. Nie wiem co się ze mną stało muz. H.Wars/sł.E.Schlechter
5. Miłość ci wszystko wybaczy – muz. Henryk Wars, sł. Julian Tuwim
6. Instrumental – muz. Kuba Stankiewicz Trio
7. Beautiful love – muz.  Wayne King, Victor Young, Egbert Van Alstyne, sł. Haven Gillespie
8. Johny Guitar – muz. Victor Young, sł. Peggy Lee
9. Stardust – muz. Jan Emil Młynarski
10.Stella by starlight – muz. Victor Young, sł. Ned Washington
11.Instrumental – muz. Kuba Stankiewicz Trio

Gaba Kulka

Oficjalnie karierę̨ muzyczną rozpoczęła w 2006 roku od samodzielnie nagranej i wydanej własnym sumptem płyty Out. To wtedy zaczęły zauważać́ ją media i rosnąca publiczność́. Jednak przełomem był wydany z wielkim hukiem trzy lata później Hat, Rabbit. Posypały się̨ laury: „Mateusz” radiowej Trójki, nominacja do paszportu Polityki, złota płyta i doskonałe recenzje, a także Fryderyk dla „wokalistki roku”.

Archiwum prywatne artystki

Chwilę później światło dzienne ujrzał Sleepwalk, wspólne dzieło Gaby i znanego m.in. z zespołu Futro, Konrada Kucza. Był to pierwszy z licznych i różnorodnych projektów, w jakich artystka wzięła udział (od piosenek Iron Maiden w autorskich aranżacjach zespołu Baaba po piosenki Wojciecha Młynarskiego) zanim publiczność́ mogła usłyszeć́ kolejny w pełni autorski, premierowy album: długo wyczekiwany, świetny The Escapist wydany w 2014 roku. Na płycie słychać́, jak wyraźnie zarysował się muzyczny charakter Gaby i towarzyszącego jej od kilku lat na koncertach i w studiu składu muzyków. Czuć́ silne inspiracje gigantami piosenki lat 70-tych, jazzem i folkiem, ale i krzykliwymi latami 80-tymi –  w singlowym utworze Wielkie wrażenie. We wrześniu 2016 r. ukazało się nowe wydawnictwo Gaby zatytułowane Kruche. Album zebrał bardzo dobre notowania u recenzentów. W latach 2017/2018 artystka intensywnie koncertowała z projektem Młynarski plays Młynarski. Gaba przygotowuje nowy, autorski materiał oraz stale koncertuje.

Kuba Staniewicz

Od wielu lat należy do ścisłej czołówki polskich pianistów jazzowych. W drugiej połowie lat 80-tych grał z zespołem Jana Ptaszyna Wróblewskiego, potem z kwintetem i kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego (płyty Open i Song Of Innocence). W latach 1987-1990 studiował w Berklee College of Music w Bostonie (dyplom w klasie fortepianu), gdzie został wyróżniony Nagrodą Oscara Petersona. Był półfinalistą prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie. Z działalności amerykańskiej Stankiewicza warto także przypomnieć jego współpracę z orkiestrą legendarnego klarnecisty i bandleadera Artiego Shawa. Po powrocie do kraju zakłada kwartet z Henrykiem Miśkiewiczem, Adamem Cegielskim oraz Cezarym Konradem, i nagrywa w 1993 roku płytę Northern Song (wybraną przez czytelników Jazz Forum Płytą Roku), potem współtworzy formację Traveling Birds (Darek Oleszkiewicz, Piotr Wojtasik, Piotr Baron, Cezary Konrad), której nagrania (Traveling Birds Quintet, 1994 i Return To The Nest, 1995) ugruntowały jego mocną pozycję na krajowej scenie.

Archiwum prywatne artysty

Wśród innych muzyków, z którymi grał, warto wymienić Scotta Hamiltona, Arta Farmera (płyta Art In Wrocław), Sheilę Jordan, Janusza Muniaka, Tomasza Szukalskiego i Annę Marię Jopek. Pod koniec lat 90. powstaje nostalgiczny album Ulice wielkich miast z opracowaniami piosenek zmarłej w 1997 roku Agnieszki Osieckiej. A w kilka lat później bezprecedensowy na gruncie jazzu Chopin Songbook z jazzowymi ujęciami pieśni (osobno w wersjach polskiej i angielskiej), który zespół przedstawił także na festiwalu Jazz Jamboree w roku 2003 i po długiej przerwie ponownie w roku 2010 (kilkakrotnie) w ramach Roku Chopinowskiego (w tym również na festiwalu Chopin i jego Europa w Warszawie). W 2012 roku Kuba Stankiewicz nagrał autorski album Spaces, który otrzymał nominację do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej. W lutym 2013 roku album został nominowany do dorocznej nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2013 w kategorii Album Roku - Muzyka Jazzowa. W tym samym roku ukazała się jego solowa płyta z własnymi interpretacjami muzyki filmowej Wojciecha Kilara. W 2014 roku Kuba Stankiewicz dokonał w studio w Los Angeles - wraz z Peterem Erskine’m i Darkiem Oleszkiewiczem - nagrań na płytę z utworami Victora Younga. Krążek ukazał się nakładem wydawnictwa Warner Classics. W 2015 odbyła się w USA seria koncertów promujących album. Pianistyka Kuby Stankiewicza, choć wyrasta z klasycznych amerykańskich wzorów, częściej zmierza w stronę romantycznej liryki niż dynamicznych ekstremów. Jest to jednak w każdym wypadku rasowy jazz osadzony w przekonującym timingu, otwarty na partnerów. Kuba Stankiewicz w ostatnich latach w coraz większym stopniu zajmuje się działalnością pedagogiczną. W 2009 roku obronił doktorat na Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego, a w 2020 roku tytuł profesora w dziedzinie sztuki. Jest także wysoko cenionym specjalistą od muzycznych programów komputerowych (Apple Certified Logic Trainer).

Wojciech Pulcyn

Kontrabasista, absolwent Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina na wydziale jazzowym oraz Policealnego Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie w klasie prof. Zbigniewa Wegehaupta. W 1995 z zespołem Joint Venture (M. Tokaj, Ł. Żyta, M. Gawdzis) zdobył I nagrodę, wyróżnienie indywidualne oraz wyróżnienie za kompozycję na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie. Z tym samym zespołem w 1997 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach oraz wyróżnienie na konkursie Zespołów Jazzowych w Hoeilaart (Belgia). W 1998 z Triem Marcina Maseckiego zdobył I nagrodę na Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach, trzecie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie oraz otrzymał wyróżnienie na Konkursie Zespołów Jazzowych Sarteano (Włochy). W 1999 z własnym zespołem New Orkestra zdobył III miejsce na Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie. Skomponował muzykę do spektakli: Transatlantyk Witolda Gombrowicza w wykonaniu Teatru Montownia oraz Krzywa wieża Nadieżdy Ptushkiny w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (Teatr na Woli). Był współautorem opracowania muzycznego do przedstawienia Magdaleny Warzechy Halo?Kabaret?. Jako muzyk brał udział w spektaklach w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego Nowe Bloomusalem J. Joyce’a, Wesele Stanisława Wyspiańskiego (Teatr Narodowy w Warszawie). W latach 2000-2016 Wojciech Pulcyn był członkiem kadry Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Puławach.

Archiwum prywatne artysty

W 2014 r. był wykładowcą w klasie gitary basowej i kontrabasu podczas pierwszych warsztatów Drum Camp w Kielcach. Współpracował m. in. z Piotrem Baronem, Ewą Bem, R. Borowskim, Imerem Demirerem, Wojtkiem Karolakiem, Audiofeling Band Pawła Kaczmarczyka, z zespołem Kapela ze wsi Warszawa, Erykiem Kulmem - ”Quintessence”, Sławomirem Kulpowiczem, Henrykiem Majewskim, Robertem Majewskim, Januszem Muniakiem, Maciejem Sikałą, Mateuszem Smoczyńskim, Januszem Skowronem, Wojtkiem Staroniewiczem, Jarkiem Śmietaną, Tony Lakatosem, Michałem Urbaniakiem, Bobby Watsonem, J."Ptaszynem" Wróblewskim, Izą Zając, Monty Watersem, K. Wolińskim. Obecnie współpracuje z zespołami: Kazimierz Jonkisz „Energy”, Rafał Sarnecki Quartet, Piotr 'Bocian' Cieślikowski Trio, Gasperem Bertoncelj, Mariuszem Lubomskim, Weroniką Grozdew i kapelą do Szymanowskiego, Kuba Stankiewicz Trio, Danielem Kramerem, Olgą Boczar, Grażyną Auguścik, Bogdanem Holownią, Kevinem Mahoganym i Jarkiem Wistem.

Sebastian Frankiewicz

Absolwent Wydziału Jazzu Katowickiej Akademii Muzycznej. Laureat konkursów Jazz Nad Odrą we Wrocławiu, Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach, Złotego Krokusa w Jeleniej Górze i Bielskiej Zadymki Jazzowej. Od 2002 roku współpracuje z Michałem Urbaniakiem. W latach ubiegłych członek zespołów Janusza Muniaka, Lory Szafran, Zbigniewa Namysłowskiego, Artura Dutkiewicza, Mariusza Lubomskiego, Miki Urbaniak, Zbigniewa Wegehaupta oraz grupy „Bisquit” promowanej przez wytwórnię Kayax. Koncertuje również z Grzegorzem Karnasem, Agą Zaryan, Grażyną Auguścik, Urszulą Dudziak i Januszem Skowronem. W styczniu tego roku odbył się koncert inaugurujący powstanie autorskiego zespołu z saksofonistą Radkiem Nowickim i kontrabasistą Andrzejem Święsem, w programie którego znajdują się kompozycje własne członków grupy.

Archiwum prywatne artysty


Kino Iluzjon
15.01.2022, godz 19:00
Sala Stolica
Informacje techniczne BRAK MOŻLIWOŚCI REZERWACJI MIEJSC

Kronika Projekcja z taśmy 35 mm | Film z lektorem na żywo