Przejdź do treści
Strona główna Filmoteki Narodowej
A K T U A L N O Ś C I

A K T U A L N O Ś C I

2020-09-29

Kino Wojciecha Hasa – w 20. rocznicę śmierci

3 października minie 20 lat od śmierci Wojciecha Jerzego Hasa, jednego z najwybitniejszych i najoryginalniejszych polskich reżyserów, wizjonera i outsidera idącego konsekwentnie pod prąd obowiązujących tendencji, twórcy Rękopisu znalezionego w Saragossie i Sanatorium pod Klepsydrą – arcydzieł światowego kina. Z tej okazji w kinie Iluzjon od 2 do 18 października odbędzie się przegląd najważniejszych filmów reżysera.

W październiku w kinie Iluzjon pokazane zostaną najważniejsze filmy Wojciecha Jerzego Hasa, od debiutanckiej Pętli (1957) i pierwszych fabuł, które, choć powstały w okresie polskiej szkoły filmowej, stanowiły jej odrębny, skupiony na psychologii postaci rozdział, poprzez stanowiącą szczytowe osiągnięcie reżysera tzw. trylogię oniryczną lat 60. i 70. (Rękopis znaleziony w Saragossie, Lalka, Sanatorium pod Klepsydrą) po otwierającą ostatni okres twórczości Nieciekawą historię (1982). Istotną częścią jego filmowego filmowego świata był oniryzm („Dla mnie każdy film jest czymś w rodzaju snu”) oraz literatura: czternaście zrealizowanych przez Hasa fabuł to autorskie adaptacje dzieł literackich.

Przegląd otworzy pierwsza z nich, inspirowana francuskim czarnym realizmem poetyckim i niemieckim ekspresjonizmem Pętla według opowiadania Marka Hłaski, z wielką kreacją Gustawa Holoubka, ulubionym aktorem Hasa. Następne tytuły to – Pożegnania (1958), Wspólny pokój (1959), Rozstanie (1960) oraz Jak być kochaną (1962) – wykorzystujące m.in. konwencje melodramatu filmy psychologiczne z charakterystycznymi dla twórczości reżysera bohaterem outsiderem, eksponowaną scenografią („rupieciarnia Hasa”), pesymistyczną wizją świata, fatalizmem, niszczycielską siłą czasu czy motywem życia jako teatru.    

W przeglądzie nie mogło zabraknąć najwybitniejszych dzieł reżysera: Rękopisu znalezionego w Saragossie (1964) i Sanatorium pod Klepsydrą (1973), genialnych ekranizacji utworów uchodzących za nieprzekładalne: szkatułkowej powieści Jana Potockiego i poetyckiej prozy Brunona Schulza, oraz Lalki (1968), autorskiej, dalekiej od szkolnych interpretacji adaptacji arcydzieła Bolesława Prusa. Retrospektywę zamknie Nieciekawa historia (1982) na podstawie noweli Antoniego Czechowa, powstała po niemal dziesięcioletnim milczeniu reżysera, z kolejną wielką kreacją Gustawa Holoubka.

Cześć filmów poprzedzi prelekcja filmografki FINA, Katarzyny Wajdy.

KALENDARZ PROJEKCJI

Bilety: 12 złotych ulgowy/ 14 złotych normalny

Partnerem przeglądu jest Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.

 

Kino Iluzjonznajdujące się pod opieką Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA) kino, którego znakiem charakterystycznym jest fioletowy neon. Położone przy ul. Narbutta 50a w Warszawie w zabytkowym budynku dawnego kina Stolica. Iluzjon proponuje ambitny repertuar – połączenie klasyki, m.in. z archiwalnych zasobów FINA, i nowości oraz wybór nietuzinkowych wydarzeń filmowych: pokazów specjalnych, spotkań z twórcami, wystaw multimedialnych, seansów z muzyką na żywo, festiwali i przeglądów. ILUZJON należy do Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych. Wytrawnych widzów nie odstraszy brakiem popcornu, zachęci zaś bezkonkurencyjnym programem, atrakcyjnymi cenami biletów, przyjaznym otoczeniem, bliskością stacji metra oraz pyszną kawą serwowaną przez Iluzjon Café Bar. ILUZJON cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności i mediów, m.in. okrzyknięty został przez „Gazetę Wyborczą” miejscem magicznym, wyróżniony przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy odznaką „Zasłużony dla Warszawy”, nagrodzony Wdechą (kulturalną nagrodą „Gazety Co Jest Grane 24”) w kategorii Miejsce Roku 2008.

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5 | 02-739 Warszawa


Kontakt dla mediów:

m: 694 437 458

e: eliza.lukomska@fina.gov.pl

  • „Rękopis znaleziony w Saragossie" (1964)

    Fototeka FINA. Fot. Tadeusz Kubiak.
  • Reżyser na planie filmu „Rozstanie"

    Fototeka FINA. Fot. Tadeusz Kubiak.