Przejdź do treści
Strona główna Filmoteki Narodowej
A K T U A L N O Ś C I

A K T U A L N O Ś C I

2020-03-09

17. Święto Niemego Kina: „Voyage, voyage” już na początku kwietnia

Kolejna podróż w świat najciekawszych filmów niemych z całego świata, w towarzystwie znakomitej muzyki wykonywanej na żywo przez takich artystów jak Czesław Mozil & Grajkowie Przyszłości, Maciej Obara Quartet, RGG czy Atom String Quartet feat. Marcin Albert Steczkowski w warszawskim kinie Iluzjon już w pierwszych dniach kwietnia. W programie m.in. podróż do uśpionego i wyludnionego Paryża, stuletnie trawelogi z całego świata, filmy pionierek kina i wzruszające obrazy przedwojennej Polski.  

„Voyage, voyage” będzie tematem przewodnim kolejnej, 17. już edycji Święta Niemego Kina. Formuła czterodniowego festiwalu łączy najciekawsze i najlepsze kino nieme z takich krajów jak Włochy, Francja, Belgia, Holandia, Niemcy, Kanada, Tajlandia i Japonia.

Jednym ze znaków rozpoznawczych festiwalu od początku jego istnienia jest różnorodna i wykonywana na żywo muzyka. W tegoroczną filmową wyprawę dookoła wyruszy dwudziestu solistów i zespołów. Podążając za fabułą, wylądują w Japonii i na wyspach Pacyfiku, w upalnej dżungli i na mroźnej kanadyjskiej północy. Będą podróżować pociągiem, statkiem i psim zaprzęgiem oraz mierzyć się z dramatami typowymi dla prezentowanej kultury czy epoki. Zagrają m.in. Czesław Mozil & Grajkowie Przyszłości pod dyrekcją Jana Sanejko, Maciej Obara Quartet, Księżyc, Muzycy Atom String Quartet feat. Marcin Albert Steczkowski, 1988, RGG oraz JAAA! feat. Irek Wojtczak.    

Podróż nie tylko w przestrzeni, ale także poprzez epoki, zaginione światy czy historię kina rozpocznie się od wędrówki po uśpionym Paryżu z wyludnionymi ulicami i bohaterami balansującymi na krawędzi wieży Eiffla w filmie otwarcia pt. „Paryż śpi“ (1925) René Claira.

Podczas Święta Niemego Kina nie zbraknie filmów pionierów i pionierek kina. Wśród nich obrazy pierwszej w historii kina kobiety – reżysera, Alice Guy-Blaché, która w czasie swojej długiej kariery (1896-1920) wyreżyserowała i/lub wyprodukowała blisko 1000 filmów, w tym 150 filmów z zsynchronizowanym dźwiękiem (chronofon Gaumonta), a także Lois Weber – pierwszej amerykańskiej reżyserki, a zarazem najlepiej opłacanego swego czasu twórcy Universalu. 

Szczególnym punktem programu będzie premiera nieznanych, bo odnalezionych w 2018 roku „Szkiców z Polski“, w wersji po restauracji cyfrowej (1923–1931). To amatorski film dokumentalny Belga Maurice’a Bekaerta będący bezcennym i bardzo wzruszającym zapisem przedwojennej Polski, jej architektury i mieszkańców.

Filmy prezentowane podczas festiwalu zabiorą widzów także do miejsc nieprawdopodobnych m.in. do „Zaginionego świata“ (Harry O. Hoyt, 1925), krainy zamieszkiwanej przez dinozaury oraz razem z Saturninem Farandolą, bohaterem jednego z najbardziej zwiariowanych filmów epoki wszędzie tam, gdziekolwiek możliwe jest przeżycie niezapomnianych przygód – na morza, lądy, w powietrze i pod wodę. Znany szerokiej publiczności Buster Keaton porwie widzów w podróż w czasie m.in. do epoki kamienia łupanego i czasów Imperium Rzymskiego, a najmłodsza publiczność wybierze się z Georgesem Mélièsem na Księżyc oraz krain odwiedzanych przez Guliwera i Robinsona Crusoe.  

Wśród twórców, których filmy będzie można zobaczyć podczas czterodniowego Święta Niemego Kina znajdą się także uznani i rozpoznawalni na arenie międzynarodowej reżyserzy m.in. Carl Theodor Dreyer, Jean Renoir, Jean Epstein, Aleksander Korda, Yasujirō Ozu.

Organizatorem wydarzenia jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Sprzedaż biletów rozpocznie się 5 marca w kasie kina Iluzjon oraz online na www.kinoiluzjon.pl

  • Materiał promocyjny FINA