Przejdź do treści
Strona główna Filmoteki Narodowej
A K T U A L N O Ś C I

A K T U A L N O Ś C I

2019-08-06

Azjatycka repremiera „Bestii”

Jedyny zachowany polski film z Polą Negri zostanie pokazany na 15. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki i Filmu w Jecheon w Korei Południowej. To pierwszy pokaz „Bestii”/ "The Polish Dancer” w Azji.

Azjatycką repremierę „Bestii” (1917/1921) zaplanowano na 9 sierpnia. Pokazowi będzie towarzyszyć koncert na żywo w wykonaniu Marcina Pukaluka –  muzyka, performera, producenta muzycznego, który od lat tworzy kompozycję do niemych filmów. 

WIĘCEJ O MUZYKU

 

O festiwalu

Międzynarodowy Festiwal Muzyki i Filmu w Jecheon (JIMFF), zainaugurowany w 2005 roku,  to uczta zarówno dla kinomanów, jak i melomanów. Festiwal jest skierowany do szerokiej publiczności i łączy też różne gatunki muzyczne i filmowe.

Gospodarzem imprezy  jest Jecheon – przytulne i malownicze miasto w prowincji Chungcheongbuk (Korea Południowa). Jego największą i najbardziej znaną atrakcją jest jezioro Cheongpung-ho, które urzeka turystów naturalnym pięknem.

W czasie festiwalu (8-13.08.2019) można zobaczyć kilkadziesiąt filmów i uczestniczyć w wielu koncertach oraz spotkaniach tematycznych.  W głównym cyklu „World Music Film Today” prezentowane są współczesne filmy fabularne i dokumentalne, w których kluczową rolę odgrywa muzyka. JIMFF prezentuje też najnowsze koreańskie filmy muzyczne, a od 2006 roku w ramach sekcji Cinema Concert” pokazywane są filmy z muzyką na żywo.

WIĘCEJ O FESTIWALU


O filmie

„Bestia” to historia tragicznego miłosnego trójkąta: Pola, dziewczyna z małej wsi, ucieka do Warszawy, porzucając dom i zazdrosnego adoratora Dmitra. W stolicy zyskuje sławę jako tancerka i serce żonatego Alexisa. Wkrótce jednak pojawia się tu żądny zemsty Dmitri…

„Bestia” jest jednym z  ośmiu filmów, jakie Pola – pierwsza gwiazda Sfinksa – nakręciła dla wytwórni i jedynym zachowanym. Dostrzeżona dzięki nim w Niemczech, podpisała kontrakt z tamtejszą wytwórnią, co skończyło się głośnym procesem, jaki wytoczył jej Hertz. Na mocy niekorzystnego wyroku musiała wypełnić swoje zobowiązania wobec Sfinksa, po czym kontynuowała karierę w Niemczech. Przełomem była współpraca z reżyserem Ernstem Lubitschem, która stała się dla obojga przepustką do Hollywood. Popularność niemieckich filmów Poli Negri w USA wykorzystał nowojorski prawnik Jesse A. Levinson, który pod koniec 1921 roku kupił „Bestię”, dokonał jej nieznacznej przeróbki i dystrybuował w Stanach Zjednoczonych jako "The Polish Dancer". Był to – wedle zachowanej dokumentacji – pierwszy polski film pokazywany w USA.

Eksport „Bestii” do Stanów Zjednoczonych pozwolił zachować obraz do dnia dzisiejszego. Wszystkie polskie kopie filmu zaginęły lub zostały zniszczone w czasie wojny. W Museum of Modern Art w Nowym Jorku przetrwała jednak kopia nitro, która w czerwcu 1963 roku została wysłana do Polski. Wykonano z niej następnie kontrnegatyw aceto, który do dziś znajduje się w zbiorach FINA.

FRAGMENT FILMU


O rekonstrukcji filmu

W 2017 roku, w stulecie premiery filmu Hertza, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny przeprowadziła jego restaurację cyfrową.

Podstawę restauracji stanowiła kopia "The Polish Dancer", którą FINA dostała od MoMA.

Prace nad filmem przeprowadzono w studiach DI Factory oraz ReKino. Projekt został dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Premierowy pokaz odrestaurowanej „Bestii/ The Polish Dancer” Aleksandra Hertza z muzyką na żywo w wykonaniu Antonio Coppoli, znalazł się w programie 31. edycji festiwalu filmowego Il Cinema Ritrovato w Bolonii. „Bestia” zagościła także w Stambule, gdzie została pokazana podczas 4. Międzynarodowych Dni Kina Niemego. Film Aleksandra Hertza otworzył też 15. Święto Niemego Kina, którego główną bohaterką była Pola Negri. Pokazowi  towarzyszyła muzyka na żywo w wykonaniu Włodka Pawlika, która wkrótce znajdzie się  w wydawnictwie płytowym z filmem „Bestia”/ "The Polish Dancer”.