Przejdź do treści
Strona główna Filmoteki Narodowej
A K T U A L N O Ś C I

A K T U A L N O Ś C I

2019-04-16

Sprawozdanie z Weekendu z Sherlockiem Holmesem na Wałbrzyskiej 3/5

Podczas Weekendu z Sherlockiem Holmesem na Wałbrzyskiej 3/5 – w ramach wydarzeń towarzyszących 16. Świętu Niemego Kina – goście mieli okazję poznać bliżej zarówno postać głównego bohatera festiwalu w kinie Iluzjon, jak i przyjrzeć się jej funkcjonowaniu w kulturze popularnej, przede wszystkim zaś w kinie i słuchowisku radiowym.

„Audioteki Sherlocka Holmesa” 

I tak w ramach „Audioteki Sherlocka Holmesa” zaprezentowanych zostało w ciągu dwóch festiwalowych dni 8 słuchowisk, których bohaterami byli Sherlock Holmes i jego asystent, doktor Watson. Związane z radiową Dwójką Joanna Szwedowska i Ewa Stocka-Kalinowska, które były autorkami prelekcji przed kolejnymi odsłuchami, opowiedziały słuchaczom nie tylko o bohaterze kolejnych opowieści, ale również o radiowym teatrze od kuchni. Poznaliśmy bliżej sekrety dźwiękowego arsenału Teatrzyku Zielone Oko i najważniejszych aktorów, którzy kolejno wcielali się w radiową emanację Sherlocka Holmesa.

Sherlockon Polska 

Sherlockon Polska w osobach Mai Margasińskiej i Katarzyny Kowalskiej wsparł nas bogatym programem warsztatów, pokazów, wykładów i paneli dyskusyjnych poświęconych zarówno samemu Sherlockowi Holmesowi, jak i szeroko rozumianej fascynacji pracą detektywów i kryminologów.

„Wszyscy jesteśmy detektywami”

Podczas warsztatów „Wszyscy jesteśmy detektywami” uczestnicy zajmowali się analizą recepcji filmu „Lokis” Janusza Majewskiego. Punkt wyjścia wspólnej pracy polegał na odrzuceniu jakichkolwiek założeń początkowych dotyczących profilu analizy. Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy; każda z grup otrzymała inny rodzaj materiałów tekstowych (fragmenty recenzji; odautorskie komentarze Janusza Majewskiego; dwa teksty popularnonaukowe dotyczące gatunków filmowych). Następnie uczestnicy zostali poproszeni o statystyczną analizę recenzji i komentarzy (wybór najczęściej powtarzających się argumentów) oraz analizę artykułów o profilu popularnonaukowym. Dopiero wspólna interpretacja zebranych materiałów pozwoliła na postawienie szeregu tez dotyczących omawianego filmu. Warsztaty zostały wzbogacone o dokonaną przez prowadzącego (Mariusz Koryciński, doktorant na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego) analizę filmu „Lokis”; projekcję fragmentu filmów oraz dyskusję.

„Dedukcja bez słowa“

Dzięki wykładowi „Dedukcja bez słowa“ Katarzyny Czajki, autorki bloga Zwierz Popkulturalny, poznaliśmy bliżej najważniejsze nieme adaptacje i pastisze opowieści o słynnym detektywie: „Sherlock Holmes Baffeld“ w reżyserii Arthura Marvina z 1900 roku, „The Devil's foot“ w reżyserii Maurice’a Elveya z 1920 roku i „Młody Sherlock Holmes“ w reżyserii Bustera Keatona z 1924 roku (ten ostatni film był jednocześnie filmem zamknięcia 16. Święta Niemego Kina, a znakomitą ścieżkę dźwiękową przygotowała do niego Julia Marcell z zespołem).

„Prywatne życie Sherlocka Holmesa”

Kończący sobotni program pokaz filmu „Prywatne życie Sherlocka Holmesa” w reż. Billy’ego Wildera poprzedził panel dyskusyjny z udziałem Mai Białek (Sherlockiana) i Katarzyny Kowalskiej (Sherlockon Polska), które wspierała z widowni Maja Margasińska (Sherlockon Polska). Panie szczegółowo analizowały liczne owiane mgiełką tajemnicy aspekty życia detektywa, takie jak jego relacje z kobietami, upodobania kulinarne czy słabość do używek.

Tu zawsze jest rok 1895. W rolach głównych: Basil Rathbone i Nigel Bruce

W niedzielę rozpoczęliśmy dzień z kolejnym słuchowiskiem oraz z prelekcją Mai Białek, autorki bloga Sherlokiana, która w wystąpieniu zatytułowanym „. W rolach głównych: Basil Rathbone i Nigel Bruce” opowiedziała o dwóch ikonicznych wykonawcach ról Sherlocka Holmesa i doktora Watsona w brytyjskich filmach i słuchowiskach radiowych z lat 40. XX wieku – Basilu Rathbone i Nigelu Bruce, którzy do czasów Jeremy’ego Bretta (a teraz Benedicta Cumberbatcha) w dużej mierze kształtowali popkulturowe wyobrażenia o tym, kim są Holmes i Watson oraz jak wygląda ich świat. Wystąpienie traktowało o tym, jakiego Sherlocka Holmesa stworzyli oraz co z ich kreacji i filmów przetrwało.

„Druga strona serialowej fikcji“

Najbardziej bodaj wyczekiwanym punktem niedzielnego programu był pokaz technik kryminalistycznych i zbierania śladów z miejsca zdarzenia przygotowany przez Marcina Mańczaka i Jacka Cyrana, wykładowców Szkoły Policyjnej w Pile i techników kryminalnych z wieloletnim stażem, zatytułowany „Druga strona serialowej fikcji“. Uczestnicy pokazu mieli możliwość przekonać się na własne oczy, jak praca techników kryminalistycznych przedstawiana w serialach telewizyjnych ma się do rzeczywistości, również na własnej skórze, ponieważ w ramach pokazów można było samodzielnie wykonać część prezentowanych prac.

„Fosforyzując w ciemności albo kynologiczny przyczynek do dyskusji o filmowych adaptacjach Psa Baskerville'ów Artura Conan Doyle'a“

Wreszcie prelekcja Magdaleny Jung, „Fosforyzując w ciemności albo kynologiczny przyczynek do dyskusji o filmowych adaptacjach Psa Baskerville'ów Artura Conan Doyle'a“, zapowiedziała ostatni punkt programu na Wałbrzyskiej – pokaz klasycznej ekranizacji „Psa Baskerville’ów” w reżyserii Sidneya Lanfield z 1939 roku.

  • Panel dyskusyjny „Prywatne życie Sherlocka Holmesa“ fot. Gosia Kawka

  • „Fosforyzując w ciemności albo kynologiczny przyczynek do dyskusji o filmowych adaptacjach Psa Baskerville’ów Artura Conan Doyle’a“ – prelekcja Magdaleny Jung, fot. Gosia Kawka

  • „Wszyscy jesteśmy detektywami” – warsztaty filmowo-detektywistyczne Mariusza Korycińskiego, fot. Gosia Kawka

  • Druga strona serialowej fikcji“ – pokaz technik kryminalistycznych i zbierania śladów z miejsca zdarzenia (kryminolodzy Marcin Mańczak i Jacek Cyran) , fot. Gosia Kawka

  • „Wszyscy jesteśmy detektywami” – warsztaty filmowo-detektywistyczne Mariusza Korycińskiego, fot. Gosia Kawka

  • „Tu zawsze jest rok 1895“. W rolach głównych: Basil Rathbone i Nigel Bruce – prelekcja Mai Białek (Sherlockiana), fot Gosia Kawka

  • „Dedukcja bez słowa“ – prelekcja Katarzyny Czajki-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny)

  • „Dedukcja bez słowa“ – prelekcja Katarzyny Czajki-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny)

  • Druga strona serialowej fikcji“ – pokaz technik kryminalistycznych i zbierania śladów z miejsca zdarzenia (kryminolodzy Marcin Mańczak i Jacek Cyran) , fot. Gosia Kawka

  • Panel dyskusyjny „Prywatne życie Sherlocka Holmesa“ – Katarzyna Kowalska (Sherlockon Polska), Maja Białek (Sherlockiana), fot. Gosia Kawka

  • fot. Gosia Kawka

  • „Fosforyzując w ciemności albo kynologiczny przyczynek do dyskusji o filmowych adaptacjach Psa Baskerville’ów Artura Conan Doyle’a“ – prelekcja Magdaleny Jung, fot. Gosia Kawka

  • Druga strona serialowej fikcji“ – pokaz technik kryminalistycznych i zbierania śladów z miejsca zdarzenia (kryminolodzy Marcin Mańczak i Jacek Cyran), fot. Gosia Kawka

  • „Dedukcja bez słowa“ – prelekcja Katarzyny Czajki-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny)

  • Druga strona serialowej fikcji – pokaz technik kryminalistycznych i zbierania śladów z miejsca zdarzenia (kryminolodzy Marcin Mańczak i Jacek Cyran) , fot. Gosia Kawka

  • „Tu zawsze jest rok 1895“. W rolach głównych: Basil Rathbone i Nigel Bruce – prelekcja Mai Białek (Sherlockiana), fot Gosia Kawka

  • Druga strona serialowej fikcji“ – pokaz technik kryminalistycznych i zbierania śladów z miejsca zdarzenia (kryminolodzy Marcin Mańczak i Jacek Cyran) , fot. Gosia Kawka

  • Druga strona serialowej fikcji“ – pokaz technik kryminalistycznych i zbierania śladów z miejsca zdarzenia (kryminolodzy Marcin Mańczak i Jacek Cyran), fot. Gosia Kawka

  • Panel dyskusyjny „Prywatne życie Sherlocka Holmesa“ – Katarzyna Kowalska (Sherlockon Polska), Maja Białek (Sherlockiana), fot. Gosia Kawka

  • „Wszyscy jesteśmy detektywami” – warsztaty filmowo-detektywistyczne Mariusza Korycińskiego, fot. Gosia Kawka

  • Druga strona serialowej fikcji“ – pokaz technik kryminalistycznych i zbierania śladów z miejsca zdarzenia (kryminolodzy Marcin Mańczak i Jacek Cyran), fot. Gosia Kawka