Przejdź do treści
Strona główna Filmoteki Narodowej
A K T U A L N O Ś C I

A K T U A L N O Ś C I

2018-03-30

Kwiecień w Iluzjonie

Kwiecień w iluzjonowym repertuarze należy do Poli Negri – bohaterki Święta Niemego Kina, cykli Stara miłość nie rdzewieje oraz Retrokino. Kobieca perspektywa znajdzie swoje odbicie także w prezentacji twórczości Barbary Sass. Na drugim biegunie repertuaru Iluzjonu znajdą się postaci szeryfa, mściciela, koniokrada – bohaterów westernów.

Nie zabraknie stałych cykli: Ukryte. Psychoanalityczne spotkania filmowe, Klub Seniora, Młodzieżowy Klub Filmowy oraz Kultura Dostępna. Polecamy również propozycje dla najmłodszych widzów naszego kina – cykle: Misiowe Poranki i Klasyka Dzieciom.

Przełomowe prądy filmowe: Czechosłowacka Nowa Fala

Jeden z najważniejszych i najbardziej uznanych przez krytyków filmowych ruchów nowofalowych lat 60. XX wieku. Kinematografia czechosłowacka w tamtych latach zachwycała dopracowaną formą filmową, bezkompromisowością twórczą jak również specyficznym, czarnym poczuciem humoru. Wśród najważniejszych twórców tego nurtu znajdują się ikony światowej kinematografii: Miloš Forman, Věra Chytilová, Jiří Menzel, Jan Němec, czy Vojtěch Jasný. 

Czarny Piotruś (Černý Petr) reż. Miloš Forman, 1963

Gdy przychodzi kot (Až přijde kocour) reż. Vojtěch Jasný, 1963

Diamenty nocy (Démanty noci) reż. Jan Němec 1964

Miłość blondynki (Lásky jedné plavovlásky) reż. Miloš Forman, 1965

Sklep przy głównej ulicy (Obchod na korze) reż. Ján Kadár, Elmar Klos, 1965

Pociągi pod specjalnym nadzorem (Ostře sledované vlaky) reż. Jiří Menzel, 1966

Kapryśne lato (Rozmarné léto) reż. Jiří Menzel, 1967

Pali się, moja panno (Hoří, má panenko) reż. Miloš Forman, 1967

 

Z perspektywy kobiet: Barbara Sass

Barbara Sass to jedna z kluczowych polskich reżyserek filmowych. Uznaje się ją za mistrzynię w kreowaniu nieoczywistych postaci kobiet będących na krawędzi. Przez wiele lat w tych rolach obsadzała Dorotę Stalińską, ale współpracowała z nią cała plejada aktorek – przypisuje się jej też odkrycie dla kina Magdaleny Cieleckiej (za debiutancką rolę w filmie „Pokuszenie” otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki na FPFF w Gdyni). W szkole filmowej początkowo namawiano ją do zostania aktorką, jednak od razu wiedziała, że jej miejsce jest po drugiej stronie kamery. Jej stałym operatorem był Wiesław Zdort – prywatnie mąż reżyserki.

Bez miłości, 1980

Krzyk, 1982

W klatce, 1987

Pokuszenie, 1995

Jak narkotyk, 1999 

W imieniu diabła, 2011

 

Western

Westerny, czyli historie o podboju Dzikiego Zachodu, kolonizacji niezbadanych stepów Nowej Ziemi, walkach z Indianami rozpalały wyobraźnię widzów na całym świecie. Gatunek ten przechodził różne przeobrażenia i ewoluował od klasycznej formuły, z wyraźnie zaznaczonym podziałem na dobro i zło (widocznym nawet w kolorach kapeluszy), przez antywestern próbujący odkłamywać fałszywy obraz kolonizacji Indian, po realizowane w Europie niskobudżetowe „spaghetti westerny”, niemiecko-jugosłowiańską serię o Winnetou, czy znakomitego czechosłowackiego „Lemoniadowego Joe”. Western jako gatunek zachwycał całe pokolenia młodych widzów, tworzył kanon klasycznych westernowych postaci z samotnym mścicielem, nieprzekupnym szeryfem czy pozbawionymi morale koniokradami.

Dyliżans (Stagecoach) reż. John Ford, USA 1939

Zdarzenie w Ox-Bow (The Ox-Bow Incydent) reż. William A. Wellman, USA 1943

Rzeka czerwona (Red River) reż. Howard Hawks, USA 1948

15:10 do Yumy (3:10 toYuma) reż. Delmer Daves, USA 1957

Siedmiu wspaniałych (The Magnificent Seven) reż. John Sturges, USA 1960

Lemoniadowy Joe (Limonádový Joe aneb Koňská opera) reż. Oldřich Lipský, Czechosłowacja 1964

Mały wielki człowiek (Little Big Man) reż. Arthur Penn, USA 1970

Pat Garrett i Billy Kid (Pat Garrett and Billy the Kid) reż. Sam Peckinpah, USA 1973

 

Najważniejsze nazwiska światowego kina. Robert Bresson

Uznawany jest za jednego z najważniejszych światowych reżyserów filmowych. W swoich filmach, będących swoistymi traktatami filozoficznymi, przyglądał się ludzkiej psychice oraz mechanizmom społecznym, które na nią wpływały. Jego znakiem rozpoznawczym było obsadzanie w filmach tzw. naturszczyków oraz prowadzenie ich w stronę maksymalnego naturalizmu i rezygnacji z korzystania z jakichkolwiek technik aktorskich – nie tyle grania ile beznamiętnej obecność na ekranie, podkreślającej psychologiczny wydźwięk obrazów. Bresson w mistrzowski sposób posługiwał się językiem filmu i opowiadał obrazem, często maksymalnie ograniczając dialogi.

Dziennik wiejskiego proboszcza (Journal d'un curé de campagne) Francja 1951

Ucieczka skazańca (Un Condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut) Francja 1956

Kieszonkowiec (Pickpocket) Francja 1959               

Na los szczęścia, Baltazarze (Au hasard Balthazar) Francja/Szwecja 1966

Mouchette (Mouchette) Francja 1967

Pieniądz (L'argent) Francja/Szwajcaria 1989

 

Pola Negri w roli głównej. Świąteczne Retrokino

W każdą niedzielę o godz. 16.00 w kinie Iluzjon prezentujemy polskie filmy fabularne, które stanowią najstarszą część kolekcji Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Każda kopia została poddana konserwacji, digitalizacji i restauracji cyfrowej w ramach projektu NITROFILM. Filmy, uzupełnione o nieznane dotąd fragmenty, zostały przywrócone widzom w ich pierwotnej, zbliżonej do oryginału wersji. Pierwsza projekcja każdego miesiąca poprzedzona jest prelekcją o kulisach produkcji i ciekawostkach z planu.

Kwietniowe Retrokino związane jest z 15. edycją Święta Niemego Kina, które odbędzie się w kinie Iluzjon 19-22 kwietnia.        

08.04, godz. 16.00 | Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów (Mania. Die Geschichte einer Zigarettenarbeiterin) reż. Eugen Illés, Niemcy 1917


Retrokino

15.04, godz. 16.00 | Ludzie bez jutra reż. Aleksander Hertz, Polska 1919

Filmom będą towarzyszyć prelekcje filmografów FINA – Michała Pieńkowskiego i Grzegorza Rogowskiego.

 

Stara miłość nie rdzewieje. Pola Negri

W nawiązaniu do tegorocznej 15. edycji Święta Niemego Kina, którego bohaterką będzie Pola Negri, czyli urodzona w Polsce Barbara Apolonia Chałupiec, zaprezentujemy dźwiękowe filmy z jej udziałem. Przed każdym seansem prelekcję wygłosi filmograf z FINA – Michał Pieńkowski.

07. 04 Mazur (Mazurka) reż. Willi Forst, Niemcy 1935

14.04 Na rozkaz kobiety (A Woman Commands) reż. Paul L. Stein, USA 1932

28.04 Tango Notturno (Tango Notturno) reż. Fritz Kirchhoff, Niemcy 1937 – dialogi do filmu przeczyta Krystyna Czubówna.

 

15. Święto Niemego Kina

Zapraszamy na 15. edycję Święta Niemego Kina, które odbędzie się w dniach 19–22.04 w kinie Iluzjon. Towarzyszyć mu będzie szereg wydarzeń dodatkowych w siedzibie FINA przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie. W trakcie 4 dni zaprezentujemy filmy z epoki kina niemego z akompaniamentem muzyki jazzowej, klasycznej, klubowej i eksperymentalnej, wykonywanej na żywo przez wybitnych artystów, m.in.: Włodka Pawlika, Gabę Kulkę, Drekoty, Resinę czy Sutari.

Bestia reż. Aleksander Hertz, Polska 1917/1921
Muzyka: Włodek Pawlik

Nie chcę być mężczyzną reż. Ernst Lubitsch, Niemcy 1918
Muzyka: Jędrzej Łagodziński & Albert Karch

Hiszpańska tancerka reż. Herbert Brenon, USA 1923
Muzyka: Spontaneous Chamber Music

Dzika kotka reż. Ernst Lubitsch, Niemcy 1921
Muzyka: Sutari

Niema z Portici reż. Lois Weber, Phillips Smalley, USA 1916
Muzyka: Bye Bye Butterfly

Puszka Pandory reż. Georg W. Pabst, Niemcy 1929
Muzyka: Resina & Miron Grzegorkiewicz

Przepaść reż. Urban Gad, Dania 1910
Muzyka: Jędrzej Łagodziński & Albert Karch

Lalka reż. Ernst Lubitsch, Niemcy 1919
Muzyka: Pin Park

Gdy serce nienawiścią pała reż. Kurt Matul, Niemcy 1917
Muzyka: Drekoty

Patsy reż. King Vidor, USA 1928
Muzyka: Gaba Kulka

Szczegółowy program: www.swietoniemegokina.pl

 

Ukryte. Psychoanalityczne spotkania filmowe

08.04 | Czysta formalność (Una Pura formalin) reż. Giuseppe Tornatore, Francja/Włochy 1994

Złożona metafora i wehikuł psychoanalitycznych rozważań czy przede wszystkim znakomite kino noir, czerpiące z najlepszych tradycji gatunku?

Tornatore w „Czystej formalności” nie boi się stawiać pytań, które określa się często mianem fundamentalnych. Ponieważ ubiera je w formę kryminalnej zagadki, unika przy tym łatwego posądzenia o patos. Nominowany do Złotej Palmy obraz Tornatore zapowiadano hasłem: Czy można zabić i nie pamiętać o tym? Ta trzymająca w napięciu konfrontacja policyjnego inspektora z podejrzanym, to nie tylko wymagane procedurą przesłuchanie, ale bolesny proces powracania do przeszłości, do tego, co niewygodne, przykre i naznaczone krzywdą. Wraz z głównymi bohaterami, w kameralnej atmosferze zaniedbanego wiejskiego komisariatu, możemy przyjrzeć się kluczowym dla człowieka sprawom: miłości, wdzięczności, przyjaźni, ale też pysze, pogardzie i odtrąceniu.

Gościem w dyskusji po filmie będzie psychoanalityk Piotr Dworczyk. Spotkanie poprowadzi krytyczka filmowa Anita Piotrowska.

Cykl realizowany jest we współpracy z Polskim Towarzystwem Psychoterapii Psychoanalitycznej.

 

Młodzi gniewni. Młodzieżowy Klub Filmowy

MKF „Młodzi gniewni” to cykl spotkań organizowanych z myślą o młodzieży ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Klub zrzesza nastoletnich kinomanów, zainteresowanych świadomym odbiorem sztuki filmowej i swobodną dyskusją o kinie.

24.04 | Córki dancingu, reż. Agnieszka Smoczyńska, Polska 2015

Dyskusję po filmie poprowadzi Kaja Klimek.


Klub Seniora

„Ciao Italia!” to hasło przewodnie trzeciego filmowego sezonu Klubu Seniora w kinie Iluzjon, organizowanego z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie. W ramach cyklu, który potrwa do maja 2018, zaprezentujemy filmy wybitnych włoskich reżyserów. Każde spotkanie rozpocznie miniwykład, podczas którego nasi widzowie dowiedzą się więcej o tym, jak powstawało prezentowane dzieło, a także co sprawiło, że jego twórcy na zawsze zapisali się na kartach historii kinematografii.

26.04 | Mamma Roma (Mamma Roma) reż. Pier Paolo Pasolini, Włochy 1962, 103 min

Prelekcja – Diana Dąbrowska

 

Mały Iluzjon

Zajęcia odbywają się w każdą sobotę o godz. 12.00 i są adresowane do dzieci w wieku od 3 do 7 lat.

07.04 | Misiowe poczytanki – jak zostać pisarzem bajek

Zapraszamy do Misiowej Biblioteki. Podczas zajęć popracujemy z wyobraźnią. Odszukamy białego kruka i stworzymy niezwykłą książeczkę której fabułę wymyślą same dzieci. 

14.04 | Akademia małych artystów – misiowe pośpiewanki

Każdy Misiowy Przyjaciel to mały artysta. Regularnie ćwiczymy piosenki i występy na scenie, a owoce naszej pracy prezentujemy podczas spotkań na Misiowych Porankach.

21.04 | Misiowe poranki – z ekologią za pan brat – Międzynarodowy Dzień Ziemi

Podczas Misiowych Poranków dowiemy się jak powinniśmy chronić nasze wspólne środowisko, co pomaga a co szkodzi naszej planecie.

28.04 | Misiowe poranki – Międzynarodowy Dzień Tańca

Podczas zajęć doświadczona instruktorka tańca poprowadzi wyjątkowe rodzinne zabawy taneczne w klimacie zumby.

 

Klasyka Dzieciom

Kino Iluzjon oraz Muzyka Łączy zapraszają serię interaktywnych koncertów rodzinnych z cyklu Mały Iluzjon – Klasyka Dzieciom. Każdy koncert to inny temat, opowieść lub bajka, która wprowadzi dzieci w świat muzyki. Podczas koncertu dzieci mają okazję zapoznać się z muzyką klasyczną, rozrywkową i filmową. Koncerty prowadzone są przez doświadczone instrumentalistki, pedagożki i muzykoterapeutki – Evę Piłat, Annę Martyniuk-Tofiluk i Annę Natalicz.

15.04 | Muzyczna Japonia

Podczas koncertu posłuchamy gry na koto, czyli japońskiej harfie, w wykonaniu Katarzyny Karpowicz.

 


 

Bilety i rezerwacje

Bilety na Święto Niemego Kina do nabycia on-line i w kasie kina Iluzjon od 3 kwietnia 2018 roku.

Ceny biletów (ŚNK): normalny – 14 zł; ulgowy – 12 zł; karnet – 50 zł (nie dotyczy Repremiery, liczba karnetów ograniczona, dostępny wyłącznie w kasie kina)

Wstęp na wydarzenia towarzyszące ŚNK – bezpłatny

 

Pozostałe projekcje:

Filmy z archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: 12 zł (ulgowe) i 14 zł (normalne)

Nowości: 15 zł (ulgowe) i 17 zł (normalne)

Kup bilet online 

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

  • Materiały promocyjne

    Zdjęcie: Materiały promujące kwietniowy repertuar