Przejdź do treści
Strona główna Filmoteki Narodowej
A K T U A L N O Ś C I

A K T U A L N O Ś C I

2017-10-14

„Halka” w kinie FINA

Zapraszamy do kina FINA na zrekonstruowaną cyfrowo, przedwojenną ekranizację opery Stanisława Moniuszki prezentowaną w ramach nowego cyklu #kinoodnowa. Po projekcji zapraszamy na spotkanie z filmografem Michałem Pieńkowskim.

Film zrealizowano w roku 1929, jeszcze w epoce kina niemego, ale już u progu dźwiękowego. W kinach był wyświetlany w tym czasie z ilustracją śpiewno-muzyczną nagraną na płytach gramofonowych. W 1932 roku producent filmu, Wojciech Błaszczyk, zdecydował się „Halkę” przemontować i udźwiękowić ją na stałe.

Z pierwotnej niemej wersji do naszych czasów dotrwały jedynie końcowe cztery minuty. W zbiorach Filmoteki znajdują się także obszerne fragmenty materiałów roboczych do wersji z 1932 roku. FINA – dzięki unijnemu projektowi Nitrofilm – odjęła próbę montażu zachowanych fragmentów w sposób zgodny z duchem epoki. Ocalone fragmenty ścieżki dźwiękowej zostały wykorzystane we współczesnej ilustracji muzycznej, opracowanej przez Jerzego Rogiewicza.

Zwiastun „Halka” (1929/1932), reż. Konstanty Meglicki, źródło: YouTube FN


Program

„Halka”, reż. Konstanty Meglicki, Polska 1929, 88 minut

Film Konstantego Meglickiego nie jest wierną adaptacją opery Stanisława Moniuszki. Jerzy Braun wykorzystał w scenariuszu jedynie główne motywy libretta. Janusz Odrowąż, panicz ze dworu, poznaje piękną Halkę, wnuczkę młynarza i rozkochuje ją w sobie. Mimo nalegań dziadka, Halka odtrąca młodego górala Jontka, który stara się o jej rękę. Matka Janusza, dumna pani Odrowążyna, patrzy niechętnym okiem na romans swego syna z chłopką. Wraz z sąsiadem, bogatym Stolnikiem, ustaliła już dawno małżeństwo syna z piękną Zosią. Ulegając woli matki, Janusz udaje się  w odwiedziny do Stolnika i szybko zapomina o przysięgach składanych Halce.

Więcej informacji o filmie „Halka”: http://www.nitrofilm.pl/strona/filmy/film_info/13/.html

 

Spotkanie

Filmograf Michał Pieńkowski opowie o przebiegu badań filmograficznych nad historią produkcji ścieżki dźwiękowej do Halki oraz selekcji nośników do digitalizacji.

Spotkanie poprowadzi Ola Salwa, krytyczka i dziennikarka filmowa.

O cyklu:

Cykl #kinoodnowa prezentuje dzieła naszej rodzimej kinematografii w wersjach po rekonstrukcji cyfrowej realizowanej w pracowniach digitalizacyjnych Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. W czasie sześciu wieczorów zaprosimy Państwa na trzy uroczyste premiery – zrekonstruowane polskie klasyki z ostatniego trzydziestolecia – oraz nieme skarby z początków ubiegłego wieku. Pokażemy zarówno dokumenty filmowe zapisane na taśmie 16 mm, jak i fabuły kręcone na taśmie 35 mm. Poznamy, jakie problemy, zagadki, ale i odkrycia generuje rekonstrukcja filmów sprzed 100, jak i 30 lat. Odpowiemy na pytania, co jest ważniejsze: wierność dziełu filmowemu, czy odbiorca końcowy, czyli widz; zapytamy też o to, jak daleko sięga ingerencja w dzieło filmowe, czym różni się rekonstrukcja od restauracji i remasteringu oraz poznamy granice etyczne pracy przy rekonstrukcji z taśmą filmową.

 

Wstęp

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będziemy wydawać od godziny 17. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na salę po rozpoczęciu pokazu. Liczba wejściówek jest ograniczona.

Wejściówki dotyczą całego wydarzenia. Osoby, które zdecydują się na udział jedynie w spotkaniu, będziemy wpuszczać w miarę wolnych miejsc.

 

Kino FINA

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
ul.
Wałbrzyska 3/5 (metro Służew)

  • Materiały promocyjne FINA

  • „Halka” (1929/1932), reż. Konstanty Meglicki; źródło: Fototeka FINA

  • „Halka” (1929/1932), reż. Konstanty Meglicki; źródło: Fototeka FINA