Przejdź do treści
Strona główna Filmoteki Narodowej
LATEST NEWS

LATEST NEWS

2016-09-19

Polskie filmy po raz pierwszy na Dniach Kina Niemego w Pordenone

Le Giornate del Cinema Muto to największy na świecie festiwal kina niemego odbywający się rokrocznie od 1982 roku we włoskim miasteczku Pordenone, położonym na północ od Wenecji. Te spotkania – napisali Kristin Thompson i David Bordwell w swojej książce „Film History: An Introduction” – zrewolucjonizowały badania nad niemym kinem... Le Giornate pomogło podkreślić, jak ważne jest zachowanie i udostępnianie najstarszych filmów dla naszej wiedzy o historii kina. Właśnie te wartości sprawiły, że uznany amerykański magazyn „Variety” zaliczył festiwal do 50 najważniejszych wydarzeń filmowych świata.

Jubileuszowa edycja Le Giornate del Cinema Muto

Między 1 a 8 października 2016 roku odbędzie się jubileuszowa 35. edycja Le Giornate del Cinema Muto. Prestiż tego wydarzenia jest zasługą zaproszenia do współpracy przy jego edycjach światowej klasy specjalistów w dziedzinie kina, m.in. Davida Robinsona – angielskiego krytyka filmowego, członka jury międzynarodowych festiwali filmowych w Moskwie i Berlinie oraz autora tak ważnych publikacji, jak „Hollywood in the Twenties” (1968) oraz „The History of World Cinema” (1973). Od 1997 do 2015 roku David Robinson pełnił funkcję dyrektora artystycznego festiwalu w Pordenone. Na tym stanowisku zastąpił go badacz filmu i krytyk filmowy Jay Weissberg.

Kilkaset filmów niemych z całego świata

W czasie kilku festiwalowych dni w trzech salach nowoczesnego Teatro Comunale Giuseppe Verdi prezentowane jest kilkaset filmów niemych z całego świata. Projekcjom towarzyszą rozmaite wydarzenia okołofilmowe. Organizowane jest m.in. Collegium – niekonwencjonalny eksperyment badawczy. Jest to rodzaj spotkania 12 wybranych wcześniej adeptów z grupą ekspertów, a jego celem jest omówienie historii filmów niemych oraz rozmaitych technik ich konserwacji. Sesje otwarte są dla wszystkich uczestników festiwalu, a dzięki obecności najlepszych ekspertów w dziedzinie historii kina – akademików, historyków, archiwistów, konserwatorów, kuratorów, krytyków oraz szerokiego grona entuzjastów – jest to doskonała przestrzeń dla zdobywania wiedzy i interesującej dyskusji o kinie. W 1986 roku ustanowiono także międzynarodową nagrodę – od 1989 roku: Nagrodę im. Jeana Mitry – przyznawaną corocznie w ramach festiwalu osobom lub instytucjom w uznaniu ich zasług w dziedzinie zachowania, interpretowania i promowania kina niemego.

Projekcje Filmoteki Narodowej

Tegoroczna edycja Le Giornate del Cinema Muto jest tym bardziej interesująca, że po raz pierwszy w historii festiwalu zostaną zaprezentowane filmy produkcji polskiej. Projekcje Filmoteki Narodowej zostaną ujęte w ramy specjalnego programu polskiego, na jaki złoży się pięć filmów fabularnych: „Zew Morza” (1927) i odnaleziony w Belgii w 1997 roku „Mocny człowiek” (1929) Henryka Szaro, „Pan Tadeusz” (1928) i „Janko Muzykant” (1930) Ryszarda Ordyńskiego oraz prawdziwa perła polskiej kinematografii – odnaleziony w 2003 roku w Niemczech film Aleksandra Hertza „Ludzie bez jutra” (1919). W filmach tych swoje pierwsze kroki stawiały gwiazdy tak wielkiego formatu, jak Adolf Dymsza, Maria Malicka, Józef Węgrzyn czy Nora Ney. Polski program urozmaicą także bardzo zróżnicowane tematycznie filmy dokumentalne i kroniki filmowe z początku XX wieku. Będą to: „Obchody 500. rocznicy bitwy pod Grunwaldem” (1910), „Pożar w zapałczarni” (1913), „Pobyt prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Stanisława Wojciechowskiego w Krakowie” (1923), „Do Paryża na Harleyu” (1924), „Jubileusz 3-lecia klubu sportowego Victoria w Częstochowie” (1925), „Kraków” (1927-1929), „Animacja. Czołówka Kroniki Filmowej” (1929), „Zza kulis dźwiękowców polskich” (1930), „Z dziedziny sportu strażackiego” (1930), „Karykatury Jotesa” (1930), „Lekki kajak składany” (1930), „Amerykanizacja stolicy” (1931-1932). Część produkcji zostanie wyświetlona z taśmy filmowej w standardach obowiązujących w kinach okresu niemego, co z pewnością będzie wielką wartością dla zgromadzonej na festiwalu publiczności.

Organizatorzy festiwalu każdego roku wydają imponujący katalog – niezbędne kompendium wiedzy podczas festiwalowych dni. Katalog przydatny jest również poza kontekstem festiwalu, ponieważ odzwierciedla obecny stan wiedzy filmoznawczej o wczesnym kinie. Teksty o filmach z programu polskiego napisali: dr Łukasz Biskupski, dr Michał Pabiś-Orzeszyna, Adam Uryniak, Katarzyna Koła-Bielawska i Michał Pieńkowski. Przy tekstach współpracowała Renata Wąsowska, a za przetłumaczenie ich na język angielski odpowiadali Karolina Fryszkowska i Peter Walsh.

Program polski w ramach Le Giornate del Cinema Muto stanie się nie tylko doskonałą okazją do promocji polskiej kinematografii w bardzo elitarnym gronie specjalistów i amatorów kina niemego, lecz także do prezentacji osiągnięć Filmoteki Narodowej w zakresie restauracji cyfrowej, której w ramach projektu Nitrofilm została poddana część prezentowanych tytułów.

Więcej informacji: www.cinetecadelfriuli.org