Przejdź do treści
Strona główna Filmoteki Narodowej
LATEST NEWS

LATEST NEWS

2019-07-02

Lipiec w Iluzjonie

Mamy bardzo gorące lato, więc w Iluzjonie rozpoczniemy je jedną z najgorętszych premier - najnowszym filmem Dextera Flechera, Rocketman, czyli nieprawdopodobną, ale prawdziwą tym razem historią jednej z największych gwiazd w historii muzyki.
Nazywam się Elton John. Jestem alkoholikiem, kokainistą i bulimikiem. Jestem też uzależniony od seksu i od zakupów, i chciałbym z tym skończyć – mówi nasz bohater. Potem toczy się pełna muzyki i nieprawdopodobnej energii opowieść o tym, jak do tego doszło.

A kontynuacją wątku muzycznego jest wakacyjny przegląd Muzyczne biografie, w którym sięgamy po filmy próbujące zdefiniować istotę talentu, geniuszu, osobowości artysty i zarazem gwiazdy popkultury. Z legendarnych już pozycji pokażemy Amadeusza – oscarową historię Wolfganga Amadeusza Mozarta czy Śpiewaka jazzbandu - amerykański melodramat muzyczny, otwierający w 1927 roku epokę kina dźwiękowego. Będzie też Idol, opowiadający historię powstania i upadku prowokacyjnej ery „glamrocka”, Control – dopieszczona wizualnie biografia Iana Curtisa, legendarnego lidera Joy Division, a także znakomity I’m Not There. Gdzie indziej jestem – przedstawiona w niekonwencjonalny sposób podróż przez życie i czasy Boba Dylana. W sierpniu kolejne elektryzujące biografie, a przede wszystkim długo oczekiwana premiera filmu Rona Howarda - niezwykle poruszający, dogłębny i szczery portret życia, kariery i dziedzictwa pozostawionego przez ikonę „klasycznej” sceny muzycznej i „tenora zwykłych ludzi”, Luciano Pavarottiego.

 


Rocketman (2019), reż. Dexter Fletcher

 

W drugiej połowie miesiąca zdecydowanie zmienimy kurs i wszystkich widzów zaprosimy na Midsommar. W biały dzień – najnowszy, dziwny i wyraźnie skandynawski horror Ariego Astera, amerykańskiego reżysera i scenarzysty, uznanego za jednego z najciekawszych twórców młodego pokolenia.

Specjalne miejsce w letnim programie zajmie pokaz filmu Złamana lilia, zdaniem wielu krytyków najpiękniejszy film w dorobku Davida W. Griffitha, u nas w lipcu pokazywany w wersji zrekonstruowanej i z muzyką na żywo w wykonaniu Tomasza Mreńcy. - Gdybym był filmowcem, […] ustawiłbym się u Mreńcy w kolejce po soundtrack. Bo jest w jego najlepszych utworach coś ekscytująco narracyjnego i zarazem adekwatnego do powracającej mody na elektroniczny minimalizm w muzyce filmowej. – pisał Bartek Chaciński.
To już kolejna odsłona, zainaugurowanego podczas ostatniej edycji Święta Niemego Kina, cyklu filmowego 100 lat temu w kinie. W ramach przeglądu pokazujemy filmy nieme będące kamieniami milowymi w rozwoju światowej kinematografii, dzieła reprezentujące ciekawe projekty rekonstrukcyjne lub produkcje przed laty przeoczone, a dziś zaskakujące wartościami artystycznymi i nowoczesnością.

Czym byłoby kino bez Ingmara Bergmana, zastanowimy się tego lata w ramach przeglądu najsłynniejszych filmów po rekonstrukcji cyfrowej tego jednego z największych mistrzów europejskiej i światowej kinematografii. Szwedzki reżyser w swoich dziełach rozważał rzeczy ostateczne – śmierć, miłość, sens istnienia. Jego filmy dociekają istoty spraw metafizycznych, przenika je niemal mistyczna wrażliwość. Przegląd rozpoczniemy obrazem, który jawi się jako klucz do całej twórczości Bergmana – przepięknym wizualnie Fanny i Aleksander. Nie zabraknie też największych i najbardziej znanych tytułów – Siódmej pieczęci, Tam, gdzie rosną poziomki czy Persony.

Jedna z najważniejszych intelektualistek dwudziestego wieku. Jej znakiem rozpoznawczym były zawsze niezależność myśli i pełne pasji zaangażowanie. Autorka ważnych tekstów, które podważały przyjęte sposoby myślenia i wyznaczały nowe horyzonty humanistyki. W lipcu pokażemy kilka ze słynnej listy 50 ulubionych filmów Susan Sontag – pozycji obowiązkowych w historii kina, które wszyscy powinniśmy znać. W repertuarze legendarne tytuły: Opętanie (reż. Luchino Visconti), Pancernik Potiomkin (reż. Sergej Èjzenštejn), Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej (reż. Jean-Luc Godard), Kieszonkowiec (reż. Robert Bresson), Gertruda (reż. Carl Theodor Dreyer) i Zaćmienie (reż. Michelangelo Antonioni).

Wreszcie nasz totalny, letni blockbuster - w każdy piątek lipca mamy propozycję dla widzów o mocnych nerwach, nieustającej ciekawości świata i koniecznie sporym poczuciu humoru - Wieczory z horrorem czechosłowackim. Ten wyjątkowy gatunek doskonale prezentuje skłonności naszych południowych sąsiadów do… no cóż, zostawmy ten temat na rozmowy po seansach. W przeglądzie: Škoda 110 Super Sport, wyjątkowe auto o diabelskich skłonnościach, czyli tytułowy Wampir z Feratu, pierwszy czechosłowacki gothic horror - Morgiana, a także Tajemnica zamku w Karpatach i już kompletnie zaskakujący Goście z galaktyki Arkana. Nie możecie tego nie obejrzeć!

 

Wakacje z Moniką (1953), reż. Imgmar Bergman

 

Jest lato, wakacje i upał, wrócimy więc do filmów rozgrzanych letnim słońcem, pełnych zapachu i dźwięków cykad, uczuć i namiętności, a czasem mrocznych instynktów. Wspaniałe Wakacje z Moniką (reż. Ingmar Bergman), poruszające Zapamiętajmy to lato (reż. Sergej Solov’ëv), słynna i kontrowersyjna Lolita (reż. Adrian Lyne), cudowny Pokój z widokiem (reż. James Ivory) i zmysłowe Bilitis (reż. David Hamilton) z rewelacyjną muzyką - te i inne, uplecione ze zdarzeń, obrazów i chwil historie zapadają w pamięć na długo, pozostawiając w widzach niedopowiedziane i nie do końca nazwane wrażenia i emocje. W letnie wieczory warto czasem obudzić wakacyjną nostalgię. Na następne zapraszamy już w sierpniu!
 


 
Bilety i rezerwacje

Filmy z archiwum Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego: 12 zł (ulgowe) i 14 zł (normalne)

Nowości: 15 zł (ulgowe) i 17 zł (normalne)