Przejdź do treści
Strona główna Filmoteki Narodowej
LATEST NEWS

LATEST NEWS

2017-10-27

Listopad w kinie Iluzjon

W listopadzie zapraszamy na 11. Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”, przegląd filmów niedawno zmarłego Grzegorza Królikiewicza oraz kolejną odsłonę cyklu Wielkie nazwiska światowego kina, w którym zaprezentujemy filmy Karela Zemana. Przypominamy również mniej znane filmy znanych reżyserów, m.in.: Jerzego Skolimowskiego, Kazimierza Kutza.

Zapraszamy na stały cykl „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie”, w ramach którego zaprezentujemy film Mieczysława Krawicza „Robert i Bertrand” (1938). Polecamy również propozycje dla najmłodszych widzów naszego kina  cykle: Misiowe Poranki, Klasyka Dzieciom oraz Akademia Dokumentalna OKI DOKI.

11. Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”

11. Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” odbędzie się w dniach 2 – 12 listopada w warszawskich kinach Iluzjon, Luna oraz Elektronik. Na repliki Festiwalu zapraszamy widzów do kin w całej Polsce od listopada do marca 2018 roku. W programie m.in. przegląd filmów Andrieja KonczałowskiegoMistrzowie kina. Siergiej Eisenstein, Konkurs Filmów Dokumentalnychblok Cannes / Berlinale / Wenecja oraz najbardziej docenione tytuły poprzednich edycji.

Więcej informacji: sputnikfestiwal.pl

Polskim okiem. Dzieła sztuki operatorskiej – Adam Holender

Cykl „Polskim okiem. Dzieła sztuki operatorskiej” prezentuje postaci najwybitniejszych polskich operatorów filmowych. To cykl poświęcony zarówno wirtuozom pracy na taśmie czarno-białej, jak i specjalistom od kliszy kolorowej. Przyjrzymy się  ich odważnym próbom formalnym i prześledzimy procesy wyznaczania nowych stylów. W ramach tej sekcji zaprezentujemy po kilka najważniejszych filmów wybranych operatorów i operatorek filmowych.

W programie:

Narkomani (The Panic in Needle Park) reż. Jerry Schatzberg, USA 1971

Bezbronne nagietki (The Effect of Gamma Rays on Man-in-the-Moon Marigolds) reż. Paul Newman, USA 1972

Zabić księdza (To Kill a Priest) reż. Agnieszka Holland, Francja/USA1988

Wielkie nazwiska światowego kina: Karel Zeman

Karel Zeman, zwany czasem francuskim Mélièsem, to jeden z najbardziej oryginalnych twórców filmów fantastycznych w historii kina. Realizował je przy pomocy unikatowej, autorskiej techniki łączenia animacji poklatkowej z filmem aktorskim. Znany był ze stosowania na planie filmowym misternych dekoracji oraz makiet fantastycznych pojazdów i wynalazków, a także kreowania postaci dziwnych stworów. W swojej twórczości sięgał do legend (jak w cyklu klasycznych animowanych filmów o przygodach Sindbada Żeglarza), fikcyjnych postaci (jak na przykład baron Münchausen) oraz do twórczości Juliusza Verne’a. Zeman inspirował wielu reżyserów (na czele z Janem Švankmajerem, Terrym Gilliamem, Timem Burtonem czy Wesem Andersonem) którzy często podkreślali fascynację czeskim twórcą, a czasem w swoich dziełach nawiązywali do jego twórczości.

W programie:

Diabelski wynalazek (Vynález zkázy) reż. Karel Zeman, Czechosłowacja 1958

Przygody Münchhausena (Baron Prásil) reż. Karel Zeman, Czechosłowacja 1962

Skradziony balon (Ukradená vzducholod) reż. Karel Zeman, Czechosłowacja/Włochy 1966

In Memoriam – Grzegorz Królikiewicz

Zmarły 21 września 2017 roku w Łodzi Grzegorz Królikiewicz był jednym z największych wizjonerów polskiego kina, twórcą osobnym, odznaczającym się niepodrabialnym stylem wizualnym. Był nie tylko reżyserem (tworzył filmy fabularne, dokumentalne, zrealizował także szereg spektakli telewizyjnych), lecz także kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego „Aneks”, a jako profesor sztuk filmowych wykładał w PWSFTviT w Łodzi oraz na Uniwersytecie Łódzkim, na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego oraz w Wyższej Szkole Dziennikarskiej im. M. Wańkowicza w Warszawie. Był także dyrektorem Teatru Nowego w Łodzi. Do historii polskiej myśli filmowej przeszedł jego artykuł „Przestrzeń filmowa poza kadrem”, w którym przedstawił swoją nowatorską teorię filmu i szeroką gamę rozwiązań formalnych, które stosował w swojej twórczości. Grzegorz Królikiewicz nakręcił dziewięć filmów fabularnych i wszystkie one zostaną zaprezentowane podczas przeglądu w kinie Iluzjon.

W programie:

Na wylot reż. Grzegorz Królikiewicz, Polska 1972

Wieczne pretensje reż. Grzegorz Królikiewicz, Polska 1974

Tańczący jastrząb reż. Grzegorz Królikiewicz, Polska 1977

Klejnot wolnego sumienia reż. Grzegorz Królikiewicz, Polska 1981

Fort 13 reż. Grzegorz Królikiewicz, Polska 1984

Zabicie ciotki reż. Grzegorz Królikiewicz, Polska 1984

Przypadek Pekosińskiego reż. Grzegorz Królikiewicz, Polska 1993

Drzewa reż. Grzegorz Królikiewicz, Polska 1995

Sąsiady reż. Grzegorz Królikiewicz, Polska 2014

Polska klasyka  

Polska kinematografia po II wojnie światowej budowana od podstaw na gruzach i przy ciągłych problemach ze sprzętem i brakiem taśmy bardzo szybko doczekała się nie jednego a całego pokolenia wybitnych twórców. Lata 1950-1970 należą do najciekawszych w dziejach polskiej kinematografii, a powstałe wtedy filmy weszły do kanonu nie tylko polskiej, lecz także światowej historii kina (o czym świadczy m.in. popularny cykl „Martin Scorsese prezentuje: arcydzieła polskiego kina”). W cyklu „Polska klasyka” prezentujemy najważniejsze osiągnięcia rodzimego kina – od arcydzieł szkoły polskiej po dzieła kina autorskiego. Cykl daje także okazję zobaczyć, jak zmieniała się Polska po wojnie oraz jak zmieniał się styl filmów ‒ od warsztatu pracy aktorów przez styl formalny po język, jakim mówiły kultowe postaci polskiego kina.

W programie:

Ostatni dzień lata reż. Tadeusz Konwicki, Jan Laskowski, Polska 1958 

Pasażerka reż. Andrzej Munk, Witold Lesiewicz, Polska 1963

Mniej znane filmy znanych reżyserów  

Andrzej Wajda – „Popiół i diament”, Andrzej Munk – „Eroica”, Agnieszka Holland – „Gorączka”, Jerzy Antczak – „Noce i dnie”, Kazimierz Kutz – „Sól ziemi czarnej”, Andrzej Żuławski – „Trzecia część nocy”... Kiedy wymieniamy nazwiska najwybitniejszych polskich reżyserów i reżyserek, przed oczami stają nam od razu obrazy z najważniejszych dzieł rodzimej kinematografii. Każdy z wymienionych twórców ma jednak w swoim dorobku filmy, które dzisiaj są nieco zapomniane. Próżno ich szukać w przeglądach retrospektywnych czy w ramówkach telewizyjnych, a to, co jest trudne do zobaczenia, staje się bardziej intrygujące. Cykl „Mniej znane filmy znanych reżyserów” koncentruje się właśnie na tych zapomnianych, rzadko pokazywanych dziełach i pozwala z szerzej perspektywy przyjrzeć się filmografii najwybitniejszych postaci polskiego kina.

W programie:

Tarpany reż. Kazimierz Kutz, Polska 1961  

Na samym dnie (Deep End) reż. Jerzy Skolimowski, Wielka Brytania/RFN 1970 

Film czarny  

Film czarny, którego poetyka ukształtowana została w latach 40. w USA, wywodził się z kina gangsterskiego. Szybko jednak wyrósł poza jego ramy i stał się osobnym nurtem, do dziś inspirującym twórców na całym świecie. W filmach noir nie ma jasnego podziału na dobro i zło, wyróżnia je mroczna atmosfera, pesymistyczne spojrzenie na rzeczywistość, a także fatalizm obciążający relacje damsko-męskie. Do charakterystycznych elementów tego stylu, czerpiącego inspiracje z kina ekspresjonistycznego, należą mocne kontrasty, operowanie cieniami, dominujące obrazy nocnego miasta; postacie ukazywane są często z nietypowej perspektywy, budującej kontekst psychologiczny przywoływanych sytuacji. Wyróżniająca ten nurt kina jest również zaburzona chronologia prezentowanych wydarzeń oraz narracja spoza kadru. Typowymi bohaterami filmów czarnych są przeciętni ludzie wplątani przypadkowo w kryminalne zagadki, prywatni detektywi czy femme fatale.  Najbardziej rozpoznawalnymi aktorami czarnych filmów byli m.in.: Humphrey Bogart, Lauren Bacall, Rita Hayworth, James Cagney, Richard Widmark, Robert Mitchum. Kino czarne jako nurt trwało zaledwie dwie dekady, mimo to jego wpływ obserwujemy do dziś w filmach twórców takich jak David Fincher czy Christopher Nolan.

W programie:

Śmiertelny pocałunek (Kiss Me Deadly) reż. Robert Aldrich, USA 1955

Laura (Laura) reż. Otto Preminger, USA 1944

Kino z Kraju Kwitnącej Wiśni  

Kino japońskie należy niezaprzeczalne do najważniejszych światowych kinematografii. Kurosawa, Ozu, Mizoguchi, Ichikawa czy Kobayashi to twórcy, którzy zdobyli światowe uznanie i wygrywali najważniejsze festiwale. Kino japońskie wytworzyło osobny język, który inspirował filmowców na całym świecie. Zarówno kino samurajskie, jak i eksperymentalne filmy nowofalowe cechuje bardzo często wybitna reżyseria, ale też wysmakowana sztuka operatorska, wielka dbałość o kostiumy i oczywiście wspaniałe kreacje aktorskie. Kinematografia japońska jest niesłychanie różnorodna i bogata, w cyklu „Kino z Kraju Kwitnącej Wiśni” prezentujemy jej najważniejsze osiągnięcia.

W programie:

Tokijska opowieść (Tôkyô monogatari) reż. Yasujiro Ozu, Japonia 1953

Ognie polne (Nobi) reż. Kon Ichikawa, Japonia 1959

Ukryte. Psychoanalityczne Spotkania Filmowe

Co wiemy o reakcjach umysłu na apokaliptyczne zdarzenia zewnętrzne? Jakie pojęcia i kategorie mogą być pomocne w zrozumieniu świadka terroru?

Tytuł filmu jest zarazem tytułem piosenki – ulubionej piosenki blokowego w obozowym baraku. Piosenki, którą na swoje szczęście grał mu Tadzik, więzień nr 25340. Ukazana w dziele Leszka Wosiewicza historia obozowego życia to nie tylko wielopoziomowa rejestracja różnych tożsamości, skonstruowana na podstawie książki Kazimierza Tymińskiego „Uspokoić sen”. To również trafna metafora nieustannie nam grożącego stanu umysłu.

Gościem w dyskusji, która odbędzie się po filmie, będzie terapeuta psychoanalityczny Jan Borowicz. Dyskusję poprowadzi filmoznawca i filozof Kuba Mikurda.

Cykl jest organizowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Psychoterapii Psychoanalitycznej.

26 listopada, godz. 18.00

Kornblumenblau reż. Leszek Wosiewicz, Polska 1988

Kultura Dostępna

10 złotych – tyle wystarczy, żeby raz w tygodniu zobaczyć w kinie Iluzjon najciekawsze polskie filmy ostatnich lat. W ramach programu, który jest prowadzony przez Narodowe Centrum Kultury, w każdy czwartek można obejrzeć cenione przez krytyków i nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmy polskiej produkcji.

W listopadzie pokażemy:

Powidoki reż. Andrzej Wajda, Polska 2016

21 x Nowy Jork reż. Piotr Stasik, Polska 2016

Konwój reż. Maciej Żak, Polska 2017

Po prostu przyjaźń reż. Filip Zylber, Polska 2016

Amok reż. Kasia Adamik, Polska 2017

Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie

W dwie ostatnie niedziele listopada o godz. 16.00 zapraszamy na film „Robert i Bertrand” (1938) w reżyserii Mieczysława Krawicza. Będą to ostatnie pokazy w ramach cyklu „Retrokino”, w którym przez 12 miesięcy prezentowaliśmy najstarsze polskie filmy fabularne odrestaurowane w ramach projektu „Nitrofilm” Filmoteki Narodowej (obecnie FINA).

Zapraszamy na pokazy filmu w nowej jakości obrazu i dźwięku. Przed każdym seansem wyświetlimy jeden z odcinków programu „Z miłości do kina”, poświęcony temu właśnie tytułowi, w którym zdradzimy  tajniki digitalizacji oraz ciekawostki dotyczące produkcji.

19 listopada seans poprzedzi prelekcja Michała Pieńkowskiego, filmografa Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Mały Iluzjon

Misiowe Poranki to niepowtarzalna okazja do ciekawego, twórczego i rodzinnego spędzenia sobotnich przedpołudni w kinie Iluzjon. Na początek proponujemy krótki pokaz znanych i cenionych polskich bajek, takich jak „Reksio”, „Bolek i Lolek” i wiele innych. Po projekcji Misiowi Przyjaciele zapraszają do aktywnej rodzinnej zabawy z Misiem. Dzieci dostają na zajęciach Misiowy Paszport, w którym zbierają pieczątki, a po ich skompletowaniu odbierają nagrody z kuferka prezentów od naszych partnerów – firmy Granna i wydawnictwa Nasza Księgarnia. Zajęcia odbywają się w każdą sobotę o godz. 12.00 i są adresowane do dzieci w wieku od 3 do 7 lat.

Plan zajęć:

11.11 Rodzinna misiowa potańcówka – zumba

Dla wszystkich Misiowych Przyjaciół przygotowaliśmy wyjątkowe zajęcia taneczne, które mogą być początkiem nowej pasji. Podczas zajęć instruktorka tańca poprowadzi wyjątkowe roztańczone rodzinne zabawy taneczne w klimacie zumby.

18.11 Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia – zamykanie w gigantycznych bańkach mydlanych

Zabierzcie najbliższych i swoje ukochane Misie na wyjątkowe Misiowe Poranki. Podczas zabawy będziemy zamykać dzieci i Misie w gigantycznych bańkach mydlanych. Nie zabraknie wielu rodzinnych zabawi i niespodzianek.

25.11 Misiowe zagadki

Zapraszamy wszystkich na spotkanie z misiem, podczas którego każdy będzie się mógł zmierzyć z pomysłowymi zadaniami przygotowanymi specjalnie do naszej rodzinnej zabawy.

Klasyka Dzieciom to cykl koncertów muzyki klasycznej skierowanych do rodzin z dziećmi. Koncerty w sposób łatwy i przystępny przybliżają muzykę klasyczną. Dzieci i rodzice biorą czynny udział w koncertach, śpiewają, grają na instrumentach, poruszają się. Między osobami prowadzącymi a publicznością jest stała interakcja. Każdy koncert opiera się na konkretnej historii, która przybliża postaci kompozytorów i epoki muzyczne. Koncerty prowadzone są przez grupę Muzyka Łączy, którą tworzą doświadczone instrumentalistki, pedagożki, muzykoterapeutki prowadzące zajęcia umuzykalniające i naukę gry na instrumentach metodą E.E. Gordona. Koncerty są przeznaczone dla dzieci od 2 do 7 lat.

19.11, godz. 10.00 i 11.15.  Historia wielkiej dyni – Interaktywny koncert muzyki klasycznej

Bilety i rezerwacje

Filmy z archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: 12 zł (ulgowe) i 14 zł (normalne)

Nowości: 15 zł (ulgowe) i 17 zł (normalne)

Kup bilet online 

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

www.iluzjon.fn.org.pl

Files to download


  • Materiały promocyjne FINA

    Opis zdjęcia: grafika promująca listopadowy repertuar kina Iluzjon