Przejdź do treści
Strona główna Filmoteki Narodowej
LATEST NEWS

LATEST NEWS

2016-09-28

Październik w Iluzjonie

Nowości w Iluzjonie

Październik w Iluzjonie przyniesie jak zawsze dużo nowości. Zaprezentujemy najnowszy film Paddy’ego Breathnacha „Viva” opowiadający historię młodego chłopaka z biednej dzielnicy Hawany, który pracuje jako fryzjer, ale jego prawdziwą pasją są występy drag queens. Marzy o tym, żeby kiedyś stanąć na scenie obok nich. Frank i Jo to bohaterowie filmu „Belgica” Felixa Van Groeningena. Jest to kipiąca energią i opowiedziana w dynamicznym tempie historia dwóch braci, którym z przeciętnej knajpy udaje się stworzyć najmodniejsze miejsce w mieście. Zaprezentujemy też najnowszy film Kena Loacha „Ja, Daniel Blake” – wzruszającą i pełną humoru historię dojrzałego mężczyzny, który – mimo swojej trudnej sytuacji materialnej – decyduje się pomóc samotnej matce z dwójką dzieci.

Mały Iluzjon

„Mały Iluzjon” to cykl rodzinnych warsztatów dla dzieci w wieku od 2 do 7 lat. Zajęcia będą się odbywały raz w tygodniu, a każde z nich to nowy temat i niezliczone niespodzianki: pikniki, pokazy baniek, bale, magicy i spotkania z ciekawymi gośćmi. Każde zajęcia rozpoczniemy seansem znanych i cenionych polskich bajek, takich jak „Reksio”, „Przygody Bolka i Lolka” i wiele innych. Podczas zabaw zaprosimy również do wspólnych występów na scenie, śpiewania piosenek i warsztatów plastycznych. W każdą sobotę w Iluzjonie czekać będzie na dzieci ogromny pluszowy Miś i animatorzy Misiowych Przyjaciół. Różnorodne zajęcia i dodatkowe atrakcje pozwolą spędzić sobotnie przedpołudnia w miłej i rodzinnej atmosferze. Wszystkie dzieci otrzymają Misiowy Paszport, w którym będą zbierać pieczątki za udział w zajęciach, a po zdobyciu sześciu stempelków będą mogły odebrać nagrodę od naszych partnerów z firmy Granna, Naszej Księgarni i innych przyjaciół Misia.

Oki Doki – filmy dokumentalne dla dzieci i rodziców

Filmy dokumentalne, w których głównymi bohaterami są dzieci, a wydarzenia ukazywane są z ich punktu widzenia, to wciąż rzadkość w polskich kinach. „Oki Doki” to cykl 8 spotkań z filmami dokumentalnymi dla dzieci, na które zapraszamy również rodziców i dziadków. Chcemy, aby film stał się punktem wyjścia do wspólnych dyskusji, podczas których dzieci i dorośli będą mogli skonfrontować swoje spojrzenie na świat. Będziemy rozmawiać o sile pasji, pokonywaniu słabości i o tym, czego możemy uczyć się od siebie nawzajem. Na projekcje filmów zapraszamy dzieci w wieku 6-12 lat wraz z ich rodzicami. Młodsze dzieci, w wieku od 2 lat, będą mogły bawić się pod opieką doświadczonych animatorek we foyer kina.
9 października odbędzie się pokaz dwóch filmów z bloku „Uczę się od starszych”: „Tańczę dla Ciebie” oraz „Nie boję się!”. Jaką rolę w życiu dzieci pełnią dziadkowie? Są aniołami stróżami i skarbnicą wiedzy, wspierają i dopingują w szalonych pomysłach. Chcemy porozmawiać z dziećmi o tym, co znaczy międzypokoleniowość oraz o tym, czego i w jaki sposób mogą uczyć się od starszych osób.

Ukryte. Psychoanalityczne spotkania filmowe

W październiku będziemy kontynuować cykl filmowy „Ukryte. Psychoanalityczne spotkania filmowe”. Tym razem zapraszamy na projekcję filmu Ingmara Bergmana „Tam, gdzie rosną poziomki” oraz do udziału w dyskusji po seansie, której tematem przewodnim będzie sen. Wspólnie zastanowimy się, w jaki sposób sny mogą pomóc nam w rozumieniu siebie i na czym polega proces snu. Idąc za interpretacją filmu Bergmana, zadamy pytania o to, czy lęk przed śmiercią może być twórczy i w jakich okolicznościach usłyszenie prawdy o sobie rodzi refleksję i chęć samopoznania?
Zapraszamy 9 października o godz. 18:30. Dyskusję po filmie poprowadzi krytyk filmowy Krzysztof Kwiatkowski, a gościem specjalnym będzie psychoanalityczka Olga Pilinow.
Cykl jest organizowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Psychoterapii Psychoanalitycznej.

Dokumentalne czwartki w Iluzjonie

„Dokumentalne czwartki w Iluzjonie” to cykl, w którym prezentujemy najciekawsze polskie i światowe dokumenty. Raz w tygodniu proponujemy naszym widzom zestaw nowych i archiwalnych materiałów, które można zobaczyć na dużym ekranie za jedyne 5 zł. W październiku poza zestawem archiwaliów pokażemy pełnometrażowe filmy dokumentalne, m.in.: „5 rozbitych kamer”, „Klimatyczni oszuści”, „Koszmar Darwina”, „Odessa… Odessa!”.

The Telenational Dream

The Telenational Dream to projekt poruszający problemy istoty i funkcji telewizji, medium kluczowego dla interpretacji aktualnych realiów społeczno-politycznych, w momencie spadku jego popularności. Już 29 września o godz. 19.00 zapraszamy na wernisaż otwierający wystawę multimedialną, a od 30 września do 2 października na dużym ekranie będzie można zobaczyć pokazy filmów artystów zaproszonych do udziału w tym przedsięwzięciu.

Artyści: Barbis Ruder, Bernadette Weigl, Ewa Stern// Britta Thie// Alina Popa, Irina Gheorghe (The Bureau of Melodramatic Research)// Larisa Crunțeanu// Roee Rosen// Monira al Qadiri// Iuliana Stoianescu, Florin Flueraș, Ion Dumitrescu (Postspectacle)// CONGLOMERATE (Dafna Maimon, Christopher Kline, Derek Howard, Ethan Hayes-Chute, Sol Calero)// Xandra Popescu// Radu Jude// Maria Drăghici, Ioana Păun.

Projekt został zrealizowany we współpracy z Rumuńskim Instytutem Kultury w ramach programu CentenArt.

Europejski Dzień Kina Artystycznego

Już 9 października, dzięki inicjatywie CICAE (Confédération internationale des cinémas d'art et d'essai), będziemy świętować I Europejski Dzień Kina Artystycznego. Z tej okazji w kinie Iluzjon przygotowaliśmy specjalny program filmowy i dodatkowe atrakcje. Tego dnia wszystkie filmy z bieżącego repertuaru będzie można zobaczyć za darmo, a wszystkich tych, którzy nas odwiedzą, czekają też inne niespodzianki filmowe.

Dokumentalna podróż do Meksyku z Ryszardem Kapuścińskim

26 października o godz. 20.30 zapraszamy na premierowy pokaz filmu Eli Chrzanowskiej pt. „Rzeki. Podróż do Meksyku z Maestro Kapuścińskim”. Dokument jest osobistą, poetycką wędrówką po Meksyku śladami wybitnego, cenionego na świecie reportażysty i pisarza Ryszarda Kapuścińskiego. Film został zrealizowany dzięki stypendium rządu meksykańskiego, przy wsparciu meksykańskiej szkoły filmowej – Centro de Capacitación Cinematográfica.
Pokazowi filmu będzie towarzyszyć spotkanie autorskie z reżyserką oraz rozmowa z zaproszonymi gośćmi: Mirosławem Ikonowiczem, Romanem Czyżyckim i dr. Karolem Derwichem. O muzyczną oprawę wydarzenia zadba „Kwartet Tamka”, zespół tworzony przez meksykańskich studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w składzie: Alejandra Bautista Ortiz, Gilberto Bautista Ortiz, Santiago Rodríguez, Francisco Álvarez. Gościnnie z kwartetem wystąpi śpiewak operowy Francisco Javier Rodríguez Ortega.

Kultura Dostępna

10 złotych – tyle wystarczy, by raz w tygodniu zobaczyć w kinie Iluzjon najciekawsze polskie filmy ostatnich lat. Tej jesieni startuje piąta edycja projektu „Kultura Dostępna”. W ramach prowadzonego przez Narodowe Centrum Kultury programu w każdy czwartek można obejrzeć cenione przez krytyków i nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmy polskiej produkcji. Od września do grudnia zapraszamy m.in. na ekstrawagancki musical Agnieszki Smoczyńskiej „Córki dancingu”, dramat obyczajowy Bartosza Prokopowicza „Chemia”, którego scenariusz inspirowany był wydarzeniami z życia Magdy Prokopowicz, założycielki Fundacji Rak’n’Roll, czy „Pitbull. Nowe porządki” w reżyserii Patryka Vegi, który w sposób bezkompromisowy ukazuje kulisy pracy warszawskich policjantów.

Kraj folkloru? Obrazy wsi w polskim kinie

Polskie kino powojenne od początku miało problem z tematem wsi. Socrealizm skompromitował wieś jako miejsce akcji na tyle skutecznie, że nawet po przełomie październikowym kolejni twórcy bardzo niechętnie dotykali tego tematu. Kolejne dekady to czas stopniowego odkłamywania ludowych mitów.

Przygotowany przez Filmotekę Narodową przegląd filmów to wydarzenie towarzyszące wystawie „Polska – kraj folkloru?” zorganizowanej przez Narodową Galerię Sztuki Zachęta w Warszawie. Cykl filmowy ma ukazać, jak temat wiejski ewoluował na przestrzeni ponad pięćdziesięciu powojennych lat, od „Jasnych Łanów” Eugeniusza Cękalskiego – skrajnie propagandowego filmu z 1947 roku – po „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego, obraz z roku 2004, w którym reżyser ukazał przerysowany wizerunek wsi jako miejsca zdegradowanego i pozbawionego zasad, ale zasygnalizował jednocześnie, że jego film można odczytywać uniwersalnie.

Przegląd filmów otworzy „Konopielka” (1981) Witolda Leszczyńskiego, która w nieco inny sposób niż „Sami swoi” pokazuje i obśmiewa kluczowe zjawiska wykorzystywane przez propagandę lat 40. i 50., takie jak elektryfikacja czy kolektywizacja. Film zostanie wyświetlony z odrestaurowanej kopii, a projekcję poprzedzi spotkanie z aktorami. W programie znajdą się również: „Pożegnanie z diabłem” (1957) Wandy Jakubowskiej, „Tańczący jastrząb” (1978) Grzegorza Królikiewicza, „Jańcio Wodnik” (1994) Jana Jakuba Kolskiego oraz „Żona dla Australijczyka” (1964) Stanisława Barei – komedia z pierwszego okresu jego twórczości, która utrwalała niedobry mechanizm: w pewnych latach sztuka korzystała z kultury wiejskiej bardzo wybiórczo, biorąc z niej tylko strój i wiejski sztafaż, a pomijając pogłębioną analizę charakteru wiejskiej tożsamości. Przeważnie w taki sposób filmowano dożynki i ludowe uroczystości, utrwalone głównie przez Polską Kronikę Filmową. Kilka jej wydań będzie także częścią przeglądu.

Pokazy filmów odbędą się w dniach 16-30.10.2016

Francis Ford Coppola

W nadchodzącym miesiącu zaprezentujemy dzieła znakomitego amerykańskiego twórcy Francisa Forda Coppoli, autora m.in. niezapomnianej trylogii „Ojciec chrzestny” czy „Czasu Apokalipsy”. Pierwszym filmem Coppoli zrealizowanym w Hollywood był musical z Fredem Astaire'em w roli głównej – „Tęcza Finiana”. Niedługo później, wspólnie z Williamem Friedkinem i Peterem Bogdanovichem, założył wytwórnię American Zoetrope, znaną z niezależności i ambicji artystycznych.

W programie:

Jesteś już mężczyzną (You’re a Big Boy Now) USA 1966

Czas Apokalipsy (Apocalypse Now) USA 1979

Cotton Club (The Cotton Club) USA 1984

Peggy Sue wyszła za mąż (Peggy Sue Got Married) USA 1986

Ojciec chrzestny (The Godfather) USA 1971

Rozmowa (The Conversation) USA 1973

Ojciec chrzestny II (The Godfather: Part II) USA 1974

Masaki Kobayashi

Masaki Kobayashi podczas II wojny światowej został powołany do służby w armii japońskiej, ale jako zagorzały pacyfista odmówił udziału w walce. Mimo to, w 1942 roku został zmobilizowany do wojska i wysłany na front w Mandżurii, gdzie dostał się do niewoli. Po powrocie do Japonii rozpoczął pracę jako asystent reżysera i scenarzysta. Do najbardziej znanych filmów Kobayashiego należą te o tematyce samurajskiej – „Harakiri”, nagrodzone Specjalną Nagrodą Jury na Festiwalu w Cannes, oraz „Bunt”. Filmem, który zapewnił twórcy miejsce w historii kina jest również obraz „Kwaidan, czyli opowieści niesamowite” składający się z kilku nowel wykorzystujących obecne w kulturze i tradycji Japonii wątki fantastyczne mówiące o duchach. Scenariusz tego legendarnego i zachwycającego pięknymi obrazami dzieła filmowego oparty został na książce Lafcadia Hearna pod tym samym tytułem, o której pisano w samej Japonii, że jest „tak japońska, jak haiku”.

W programie:

Harakiri (Seppuku) Japonia 1962

Kwaidan, czyli opowieści niesamowite (Kaidan) Japonia 1964

Bunt (Jôi-uchi) Japonia 1967

Pawana dla zmęczonego (Nihon no seishun) Japonia 1968
 

Ermanno Olmi

Ermanno Olmi to twórca, którego cechuje pełne wrażliwości, empatii i zrozumienia podejście do bohaterów. Co ciekawe, pracował przez kilka lat jako urzędnik w zakładach elektrycznych EdisonVolta. Firma sponsorowała istniejącą tam grupę twórców realizujących projekty filmowe i teatralne. Po jakimś czasie Olmi stanął na czele zespołu i w trakcie 7 lat zrealizował dla zakładu ponad 30 dokumentów, głównie instruktażowych, reklamowych i oświatowych. W 1961 roku założył w Mediolanie niezależną firmę produkcyjną i zrealizował swój pierwszy film fabularny  opartą na własnej biografii „Posadę”. Zarówno ten, jak i kolejny film Olmiego, „Narzeczeni”, otrzymały nagrody włoskiej krytyki filmowej na festiwalach w Wenecji, co ugruntowało pozycję reżysera w świecie filmowym. Olmi uważany jest za kontynuatora neorealizmu – nurtu obrazującego życie prostych ludzi, w którego filmach angażowano głównie aktorów nieprofesjonalnych.

W programie:

Posada (Il Posto) Włochy 1961

Narzeczeni (I Fidanzati) Włochy 1963

Drzewo na saboty (L'Albero degli zoccoli) Francja/Włochy 1977
 

Aleksandar Petrović

Aleksandar Petrović to wybitny jugosłowiański reżyser i scenarzysta, początkowo pracujący przy kinie dokumentalnym, uważany za prekursora jugosłowiańskiej nowej fali. Wśród zrealizowanych przez niego dzieł znajdują się: „Gdy miłość przemija”, „Wkrótce będzie koniec świata” oraz „Spotkałem nawet szczęśliwych Cyganów” – legendarny, zaliczany do kanonu arcydzieł kina światowego obraz ukazujący obyczajowość Romów.

W programie:

Gdy miłość przemija (Dvoje) Jugosławia 1961

Dni (Dani) Jugosławia 1963

Wkrótce będzie koniec świata (Biće skoro propast sveta) Jugosławia 1968

Gene Wilder – pożegnanie

Gene Wilder rozpoczynał karierę aktorską w latach 60. na scenach Broadwayu. To właśnie tam poznał Mela Brooksa, który zaproponował mu rolę w swojej komedii „Producenci”. Wilder nie był przekonany do występu w filmie, ale uległ namowom Brooksa, co ostatecznie zaowocowało nominacją do Oscara w kategorii dla najlepszego aktora drugoplanowego. Współpraca obu artystów przyniosła kinowej publiczności dwa kolejne zabawne i inteligentne filmy – „Młodego Frankensteina” i „Płonące siodła”, które w dalszym ciągu zajmują wysokie miejsca w rankingach komedii wszech czasów. Wilder zapisał się w pamięci widzów także takimi rolami jak Willy Wonka w filmie o tym samym tytule, a potem u Woody'ego Allena jako psychiatra we „Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o seksie, ale baliście się zapytać”. 29 sierpnia tego roku aktor zmarł po długiej chorobie.

W programie:

Kobieta w czerwieni (The Woman in Red) USA 1984

Mike Nichols

Mike Nichols dał się poznać jako niezwykle utalentowany aktor i reżyser już w trakcie studiów, które z powodzeniem łączył z nauką aktorstwa w słynnej szkole Lee Strasberga. Jednak jego właściwy debiut przypadł na rok 1963, kiedy to wystawił na Broadwayu sztukę Neila Simona „Boso w parku” z Robertem Redfordem w roli głównej, za którą reżyser otrzymał nagrodę Tony – teatralny odpowiednik Oscara. Po tę nagrodę sięgał jeszcze parokrotnie, zdobywając uznanie krytyki i przychylność publiczności. Również jako reżyser filmowy szybko zyskał opinię jednego z najciekawszych twórców młodego pokolenia. Nie dziwi więc, że na Oscara za reżyserię nie czekał zbyt długo. Zdobył go już w następnym roku za brawurowego „Absolwenta” z Dustinem Hoffmanem w roli głównej. Po tak wspaniałym początku spodziewano się powszechnie, że artystyczna forma Nicholsa będzie stale zwyżkować. Jego kolejne filmy nie spełniły jednak pokładanych w reżyserze wielkich nadziei, choć zawsze były to produkcje interesujące, z wybitnymi kreacjami aktorskimi.

Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie

Dziesięć milionów klatek filmowych na dwustu kilometrach odrestaurowanych taśm – to bilans prawie siedmioletniej pracy Filmoteki Narodowej nad najstarszymi polskimi filmami fabularnymi. Przeszły one gruntowną renowację za sprawą realizowanego przez Filmotekę projektu „Nitrofilm”, którego celem była konserwacja i cyfryzacja tych bezcennych zabytków. 14 wybranych tytułów będzie można zobaczyć w zupełnie nowej odsłonie. W każdą niedzielę o 16:00 pokażemy jeden z 14 przedwojennych filmów zaplanowanych w przeglądzie, a każdy z nich w nowej jakości obrazu i dźwięku. W październiku będzie to „Jadzia” – znakomity film z udziałem Jadwigi Smosarskiej, największej polskiej gwiazdy filmowej dwudziestolecia międzywojennego. Przed każdym seansem wyświetlimy jeden z odcinków programu „Z miłości do kina” poświęcony konkretnemu tytułowi, w którym zdradzimy tajniki digitalizacji oraz ciekawostki dotyczące produkcji. Przegląd potrwa do 26 listopada 2017.


Bilety

Filmy z archiwum Filmoteki Narodowej: 12zł (ulgowe) i 14zł (normalne)
Nowości: 15zł (ulgowe) i 17zł (normalne)
Kultura dostępna: 10zł
Misowe poranki: 15zł
The Telenational Dream: 5zł
Dokumentalne Czwartki w Iluzjonie: 5zł

Kup bilet online


Rezerwacje
Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl